Projekt EarthKAM, polegający na udostępnieniu uczniom amerykańskich szkół średnich kamery na pokładzie ISS, dobiegł końca w połowie marca. Uczestniczący w projekcie uczniowie mieli okazję wskazać miejsca na Ziemi które chcą sfotografować. Potem mieli możliwość oglądania wyników w Internecie.

Podczas pobytu na pokładzie ISS członków Ekspedycji Czwartej wykonano 1269 zdjęć obiektów na powierzchni Ziemi. Fotografie uzyskano przy pomocy kamery znajdującej się w oknie modułu Russian Service Module oraz dzięki kamerze umieszczonej w module Destiny. To właśnie przy pomocy tej drugiej, należącej do Uniwersytetu w Kalifornii kamery, wykonano zdjęcia które mogli oglądać uczniowie osiemnastu szkół biorących udział w programie „Earth Knowledge Acquired by Middle school students”.

W sumie podczas obecności aktualnej i poprzednich załóg ISS, w ramach programu EarthKAM wykonano 2271 zdjęć. Można je oglądać tutaj.

Załoga Międzynarodowej Stacji Kosmicznej otrzymała następującą wiadomość od opiekunów projektu z Uniwersytetu w Kalifornii: „Uczniowie i nauczyciele uczestniczący w projekcie są zachwyceni wynikami i zdjęciami, które wciąż napływają. Cieszymy się, że mogli oni stać się częścią historii Stacji. Dziękujemy, że pomogliście nam osiągnąć taki sukces w naszym ostatnim projekcie w tym roku akademickim„.

Na pokładzie ISS toczy się obecnie również wiele innych eksperymentów.

Zgodnie z planem przeprowadzana jest aktualnie naprawa systemu Active Rack Isolation System (ARIS), który w styczniu doznał awarii o której Niezwykły żel na ISS„>wspominalismy.

Z najnowszych obserwacji roślin hodowanych na pokładzie ISS w ramach projektu Advanced Astroculture (ADVASC) wynika, że rozwija się tam obecnie 14 roślin. 16 innych nasion wykiełkowało, ale nie przetrwało, co mogło być spowodowane złą jakością nasion lub działalnością grzybów. Nie określono jeszcze ostatecznie jaki procent nasion wykiełkował, gdyż liczba ta ciągle może się jeszcze zwiększyć.

24 lutego pojawiły się kłopoty w przebiegu opisywanego przez nas Niezwykły żel na ISS„>obszerniej eksperymentu fizyki koloidów fraktalnych „Experiment on Physics of Colloids in Space” (EXPPCS). Pozostająca na Ziemi ekipa naukowców ma nadzieję, że z pomocą załogi uda się naprawić eksperyment bez sprowadzania go z orbity.

Przed powrotem na Ziemię obecna załoga ISS zostanie poddana badaniu w ramach programu Hoffman Reflex. Badanie polega na zadziałaniu impulsem elektrycznym na tylnią część nogi. W wyniku eksperymentu mierzona jest pobudliwość rdzenia kręgowego, a celem eksperymentu jest sprawdzenie, czy można bardziej efektywnie ćwiczyć mięśnie w przestrzeni kosmicznej.

Do tej pory przez badanie H-Reflex przeszło osiem osób z załogi Drugiej, Trzeciej i Czwartej” – mówi dr Douglas Watt, główna osoba zajmująca się eksperymentem. – „To będzie ostatnie badanie przeprowadzone na orbicie. Członków załogi czekają jeszcze tylko testy na Ziemi. Kiedy zbierzemy wszystkie dane ich analiza nie potrwa już długo i w połowie lata można spodziewać się ostatecznych wniosków. Do końca roku mamy nadzieję opublikować wyniki badań.

15 marca załoga aktywowała dziewiątą komórkę w eksperymencie hodowli kryształów biologicznych o którym Odkrywanie struktury białek na pokładzie ISS„>pisaliśmy wcześniej. Pierwszych sześć komórek aktywowano zaraz po przybyciu eksperymentu na pokład ISS, kolejne osiem 28 lutego 2002 roku. Jedna komórka ma pozostać nieaktywna. W wyniku eksperymentu naukowcy maja nadzieję poznać strukturę kryształów biologicznych i zbadać proces, w którym biorą udział. Wyniki mogą mieć zastosowanie w medycynie, agrokulturze i innych naukach biologicznych.

Warto wspomnieć, że 19 marca minęła pierwsza rocznica działalności Payload Operations Center przy Marshall Center, które bez przerwy kieruje eksperymentami naukowymi przeprowadzanymi na pokładzie orbitalnego laboratorium jakim jest ISS.