Wczoraj (27 października 2002) o godzinie 5:17 naszego czasu z kosmodromu Taiyuan wystrzelono rakietę Długi Marsz (CZ-4B), która wyniosła na orbitę drugiego satelitę Zi Yuan-2. Ponieważ orbita jest znacznie niższa niż u poprzednich satelitów tego typu, niektóre źródła informują, że jest to satelita zwiadowczy typu Janbing („Tropiciel”). Drugą wersję wydarzeń zdaje się potwierdzać oznaczenie satelity przez NORAD jako JB-3.

Oficjalnie chińska agencja informacyjna Xinhua podała, że przeznaczeniem satelity jest badanie ziemskiego środowiska i zasobów. Miałby on prowadzić szerokie badania, od obserwacji plantacji zbóż po badania zniszczeń środowiska powodowanych przez człowieka. Monitorowałby użytki oraz zbiorniki wodne, a także pomagałby w planowaniu przestrzennym miast.

Agencja podała także, że satelita znalazł się na zaplanowanej orbicie i funkcjonuje zgodnie z oczekiwaniami.

Pierwszy satelita ZY-2 został wyniesiony we wrześniu 2000. Miał masę około 1,5 tony i był wyposażony w pojedynczą baterię słoneczną. Także spekulowano wtedy, iż był to satelita wywiadowczy, choć chińscy naukowcy odrzucali oskarżenia.