Największa indyjska rakieta wystartowała dziś do drugiego testowego lotu, niosąc na pokładzie eksperymentalnego satelitę i otwierając plany dostępu do kosmosu dla szerokiego zakresu ładunków.

Start miał miejsce około godziny 11:28 czasu uniwersalnego z Centrum Kosmicznego Satish Dhawan w miejscowości Sriharikota na wybrzeżu Zatoki Bengalskiej. Po 17 minutach od startu na elipsoidalnej orbicie transferowej umieszczony został satelita GSAT-2. Stopniowo przejdzie na orbitę geostacjonarną, nad 48 południkiem długości geograficznej wschodniej.

Niespełna dwutonowy satelita jest wyposażony w cztery transpondery zakresu C i dwa zakresu Ku. Będą one wykorzystane doprzeprowadzania testów łączności i eksperymentów. Poza tym w wyposażeniu GSAT-2 będą instrumenty do pomiaru poziomu promieniowania, detektor wyładowań elektrycznych, spektrometr do obserwacji rozbłysków słonecznych oraz radiolatarnia do badań atmosfery.

Dziesiejszy start był już drugim w programie rakiety GSLV (Geostationary Satellite Launch Vehicle). Pierwszy miał miejsce w kwietniu 2001 roku, zakończył się sukcesem (Indie wystrzeliły swojego pierwszego satelitę„>pisaliśmy o tym), choć wykazano, że satelita krążył po niższej niż planowano.

Od startu pierwszej rakiety GSLV dokonano szeregu poprawek umożliwiających wynoszenie ładuków o większej masie. Ostatecznie GSAT-2 ważył o około 250 kg więcej niż GSAT-1.

GSLV jest kamieniem milowym w dążeniu Insyjskiej Organizacji Badań Kosmosu (ISRO) do uruchomienia samodzielnego programu kosmicznego, w którym satelity są budowane i wystrzeliwane w Indiach. Obecnie cięższe satelity korzystają z zagranicznych rakiet nośnych, lecz gdy GSLV zakończy serię lotów próbnych, satelity takie jak Insat będą mogły z nich korzystać w przyszłości. Planuje się jeszcze trzy loty testowe GSLV zanim rakieta będzie mogła wynosić w pełni funcjonalne satelity, a wykorzystania tej rakiety wymaga indyjski plan misji księżycowej.

W miejscowości Sriharikota trwa budowa drugiej platformy startowej, aby starty ISRO nabrały tempa – umożliwi ona wystrzelenia statelitów na orbity biegunowe.

Rakieta GSLV sklada się z czterech stopni napędzanych paliwem ciekłym oraz silnika pierwszego stopnia na paliwo stałe. Trzeci stopień jest zbudowany w Rosji – Indie pracują nad możliwością jego wymiany, prawdopodobnie do następnego startu w 2005 roku.