25 września o 15:10 naszego czasu, ze znajdującego się w północno-zachodnich Chinach kosmodromu Jiuquan, wystartowała rakieta Długi Marsz 2F i wyniosła na orbitę załogowy statek kosmiczny Shenzhou 7.

To trzecia załogowa chińska misja. Tym razem w przestrzeni kosmicznej znalazło się trzech kosmonautów. Wszyscy oni (Zhai Zhigang, Liu Boming i Jing Haipeng) mają po 42 lata i są pilotami wojskowymi.

Dwie i pół minuty po starcie odrzucone zostały 4 silniki na paliwo ciekłe. Pół minuty później odłączył się silnik pierwszego stopnia i pokrywy zabezpieczające statek kosmiczny w czasie startu. Po 10 minutach lotu silnik drugiego stopnia umieścił Shenzhou 7 na wstępnej orbicie. Kapsuła odłączyła się od części silnikowej i znalazła na trajektorii nachylonej pod kątem 43 stopni do równika i leżącej od 200 do 345 kilometrów ponad powierzchnią Ziemi.

Silniczki znajdujące się w kapsule „zaokrągliły” orbitę, nadając jej wysokość około 343 kilometrów.

27 września dwójka kosmonautów przeprowadziła pierwszy chiński spacer kosmiczny. Trwał on 14 minut. O 10:44 naszego czasu przez właz wyszedł w otwartą przestrzeń kosmiczną dowódca misji, Zhai Zhigang. „Pozdrawiam wszystkich ludzi w Chinach i wszystkich ludzi na świecie” – powiedział „spacerowicz” przy aplauzie kierownictwa lotu pracującego w Pekinie.

Drugim z kosmonautów, który wynurzył się (tylko do pasa) z Shenzhou 7 był Liu Boming. Obaj pozostali połączeni ze statkiem za pomocą liny i kabli. W trakcie spaceru umieścili w kosmosie małego satelitę Bei Xing.

Chińska misja zakończyła się 28 września. Shenzhou 7 wylądował o 11:38 w strefie zaplanowanej do lądowania w Mongolii Wewnętrznej.