Niedawno odkryto najmłodszą ze znanych dojrzałych gromad galaktyk, którą nazwano CL J1449+0856 – donosi European Southern Observatory. Odkrycia dokonano za pomocą Bardzo Dużego Teleskopu VLT w Obserwatorium w Chile.

CL J1449+0856, znajdująca się w Wolarzu, ma przesunięcie ku czerwieni równe 2,07 – oznacza to, że np. fioletowe światło emitowane przez jej składniki jest przez nas odbierane jako czerwone. Dzięki wielkiej odległości, w jakiej się znajduje, widzimy ją taką, jaką była 3 miliardy lat po Wielkim Wybuchu (mniej niż jedna czwarta wieku Wszechświata). Co prawda odkryto już dalsze gromady, jednak ta jest pod pewnymi względami wyjątkowa.

Zawiera czerwone olbrzymy. Świadczy to o tym, że nie powstają w niej już nowe gwiazdy, ale raczej jest dojrzałą gromadą, przypominającą tą w Pannie. Dowodzi to, że we wczesnym Wszechświecie istniały już w pełni rozwinięte galaktyki – większość obserwowanych gwiazd ma już po miliard lat. Oprócz tego, gromada świeci w zakresie rentgenowskim. Jest to prawdopodobnie efekt świecenia gorącego gazu wypełniającego przestrzeń pomiędzy galaktykami, na który mogą sobie pozwolić tylko niemłode gromady.

Obserwacje tej gromady dostarczają nowych danych naukowcom badającym modele kosmologiczne. Gobat, główny autor badań, twierdzi, że jeśli odkryjemy więcej podobnych gromad, to będziemy musieli zmienić nasze poglądy na wczesny Wszechświat.

Usytuowanie gromady pokazuje filmik:

Remigiusz Lewandowski