Każdy kto wierzy w nieśmiertelną duszę lub uniwersalną świadomość, może być świadkiem prawdopodobnego połączenia macierzystej galaktyki z jej bliskim sąsiadem. Astronomowie z NASA, na podstawie obserwacji teleskopem Hubble'a, przewidują że Droga Mleczna zderzy się z Andromedą, za około 4 mld lat. Słowo – zderzenie może wydać się zbyt drastyczne, albowiem ewentualne kolizje gwiazd są bardzo mało prawdopodobne. Mimo wszystko zjawisko to wywoła duże zmiany w ogólnym kształcie galaktyk i przyczyni się do zintensyfikowania procesów gwiazdotwórczych.

Symulacja komputerowa dostarcza wstępnych informacji o ogólnym przebiegu połączenia, który ma rozpocząć się za 3,75 mld lat i potrwa około 2 mld lat. Galaktyka – Andromeda (M31), znajduje się obecnie w odległości 2,5 mln lat świetlnych od Drogi Mlecznej. Dokładne pomiary wektora prędkości M31 potwierdzają kurs kolizyjny. Cały proces zaburzy obecny kształt galaktyk. Gwiazdy zostaną losowo porozrzucane na nowe orbity wokół wspólnego już jądra galaktyki eliptycznej. Galaktyka Trójkąta (M33) również weźmie udział w połączeniu, ale jest małe prawdopodobieństwo, że galaktyka ta zderzy się z Drogą mleczną jako pierwsza.

Astronomowie przewidują, że Słońce przemieści się dalej od centrum galaktyki. Trudno jest opisać jaki to będzie miało wpływ na Układ Słoneczny. Wiele zależy od nowego otoczenia gwiezdnego, w którym znajdzie się wtedy mocno podstarzałe Słońce.

Andrzej Żukowski