Kosmiczne obserwatorium Herschela, teleskop należący do Europejskiej Agencji Kosmicznej, prowadzący obserwacje w zakresie podczerwieni, zakończył swoją misję.

Satelita, przebywający Herschel i Planck rozpoczęły lot„>od maja 2009 roku w punkcie Lagrange’a L2 układu Ziemia-Słońce, jest największym do tej pory wystrzelonym w przestrzeń kosmiczną teleskopem. Jego układ optyczny, oparty o system Cassegraina (główne zwierciadło o srednicy 3,5m – dla porównania rozmiar zwierciadła HST to 2,4m), był chłodzony przy pomocy nadciekłego helu. W dniu 29 kwietnia 2013 zespół programu poinformował, że zapas chłodziwa uległ wyczerpaniu. Tym samym misja teleskopu dobiegła końca.

Takie zakończenie misji przewidywano zresztą od samego początku, a chłodziwa wystarczyło na około sześciu tygodni dłużej, niż oryginalnie zakładano.

Dzięki swojej czułości misja Herschel pozwoliła naukowcom badać formowanie i ewolucję galatyk, powstawanie gwiazd, jak również skład materii międzygwiezdnej i budowę ciał niebieskich, co doprowadziło do wielu interesujących odkryć (takich jak wykrycie wody w składzie chemicznym komety czy odkrycie niezwykle gwiazdotwórczej galaktyki HFLS3). Zebrane przez instrument dane są wciąż przetwarzane oraz sukcesywnie upubliczniane; dane z ostatnich obserwacji powinny zostać upublicznione w przeciągu najbliższego pół roku.

Szacuje się, że przez czas trwania misji teleskop przeprowadził ponad 35 tysięcy obserwacji, zbierając ponad 25 tysięcy godzin materiału obserwacyjnego w ramach 600 projektów badawczych, wedle szacunków Goerana Pilbratta, członka zespołu misji, który podkreślił, że efektem zebranego materiału było do tej pory ponad 500 publikacji naukowych, a teleskop do momentu wyczerpania chłodziwa nie przestawał dostarczać użytecznych naukowo danych.

W najbliższym czasie teleskop posłuży inżynierom ESA jako platforma do testów, a następnie, z uwagi na niestabilność swojej orbity, zostanie sprowadzony na orbitę parkingową wokół Słońca z dala od punktu L2.

Tomasz Banyś