W ciągu nadchodzących dni dojdzie do dwóch złączeń Księżyca z planetami Układu Słonecznego. Jak zawsze: Zachęcamy do ich obserwacji.

19 lutego około 21:00 Srebrny Glob znajdzie się 4 stopnie od świecącego w Pannie Marsa. Dodatkową ozdobą tej części nieba będzie Spica, najjaśniejsza gwiazda konstelacji.

Obserwacje złączenia prowadzić należy kilka godzin później, gdy Czerwona Planeta ukaże się nad horyzontem. O 1:00 wszystkie 3 ciała niebieskie zobaczymy około 20 stopni nad południowo-wschodnim widnokręgiem. Mniej więcej o 3:30 przekroczą one lokalny południk.

Odległość do świecącego w fazie 77 procent Księżyca wyniesie 388 tysięcy kilometrów, a do Marsa – 132 miliony kilometrów. Blask Czerwonej Planety to -0,2 magnitudo. Najjaśniejsza gwiazda w Pannie (o jasności +1 magnitudo) odległa jest od Ziemi o 260 lat świetlnych.

Księżyc i Saturn, 22 lutego 2014

Widok nieba nad południowym horyzontem 22 lutego 2014 roku około 5:00. W gwiazdozbiorze Panny świeci Mars, a w Wadze – Księżyc i Saturn odległe kątowo o około 3,5 stopnia.   Mapę wykonano programem SkyMap Pro.

Do drugiego złączenia dojdzie 21 lutego około 22:00. Księżyc spotka się wtedy ze świecącym w Wadze Saturnem. Złączenie będzie dużo ciaśniejsze, minimalny kąt między planetą i Księżycem wyniesie zaledwie 50 minut.

I tym razem na obserwacje poczekać należy do drugiej połowy nocy (lub prowadzić je w Azji). O 5:00 kosmiczną parę zobaczymy górującą około 20 stopni nad południowym horyzontem. Kąt między Saturnem i Księżycem urośnie do tego czasu do około 3,5 stopnia.

Saturna widzimy jako świecący pomarańczowym, spokojnym blaskiem punkt o jasności +0,5 magnitudo. Jego odległość od Ziemi to 1,447 miliarda kilometrów. Faza Księżyca wyniesie 56 procent, a odległość jego środka od środka Ziemi – 379 tysięcy kilometrów.

Żeglując 21 lutego po Oceanie Indyjskim, mielibyśmy szansę zobaczyć zakrycie Saturna przez tarczę Srebrnego Globu.

A za kilka dni… bardzo efektowne złączenie Księżyca i Wenus!