Rozbłysk słoneczny zarejestrowany w sobotę 29 marca spowodował na Ziemi zakłócenia radiowe trwające kilka minut – donoszą specjaliści od pogody kosmicznej.

Słońce jest obecnie w aktywnej fazie swojego 11-letniego cyklu. W tym roku wyemitowało rozbłyski klasy X (klasa ta obejmuje najbardziej intensywne rozbłyski) na początku stycznia oraz w lutym. W sobotę, 29 marca zaobserwowano kolejny z nich.

Krótki rozbłysk klasy X1 został wyemitowany z plamy słonecznej AR2017 o godzinie 18:48 czasu polskiego. Pomimo że plama ta obecnie zanika, w najbliższych dniach może wygenerować kolejne rozbłyski.

Rozbłyski słoneczne są silnymi źródłami promieniowania” – mówi Karen Fox z Centrum Lotów Kosmicznych NASA. „Szkodliwe promieniowanie z rozbłysku nie wpływa fizycznie na ludzi i obiekty znajdujące się na powierzchni Ziemi, gdyż są one chronione przez atmosferę. Jednak szczególnie intensywne rozbłyski mogą wywołać zakłócenia w jej zewnętrznej warstwie, gdzie są przesyłane sygnały satelitarne: telekomunikacyjne oraz GPS„.

Zgodnie z danymi Amerykańskiej Narodowej Służby Oceanicznej i Meteorologicznej (ang. National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA), sobotni rozbłysk oraz ostatnie wybuchy gorącej plazmy – koronalne wyrzuty masy – mogły wywołać niewielką burzę magnetyczną. Jak napisał astronom Tony Phillips na portalu Spaceweather.com, burza ta może przyczynić się do powstania północnych zórz polarnych. Naładowane cząsteczki wyrzucane ze Słońca w czasie rozbłysków oddziałują z cząstkami ziemskiej atmosfery. Cząstki ze Słońca są ściągane przez pole magnetyczne Ziemi w pobliże jej biegunów. Na dużych szerokościach geograficznych mogą być one obserwowane jako kolorowe zjawisko świetlne – zorzę polarną.

Wybuch zaobserwowany na plamie AR2017 wyemitował fale uderzeniowe pędzące przez atmosferę słoneczną z prędkościami dochodzącymi do 4800 km/s” – pisze Philips. „Sygnały radiowe, emitowane przez te fale, dotarły do Ziemi powodując zakłócenia w komunikacji krótkofalowej„.

Skutki koronalnych wyrzutów masy są zazwyczaj odczuwane dopiero kilka dni po wybuchu, kiedy plazma dotrze już do Ziemi. W przypadku silnych rozbłysków można jednak zaobserwować lekkie drgania w polu magnetycznym Ziemi jeszcze w czasie trwania wybuchu. Tak było również podczas sobotniego rozbłysku. Koronalny wyrzut masy skierowany prosto w stronę Ziemi może także stanowić zagrożenie dla astronautów, satelitów oraz statków kosmicznych znajdujących się na orbicie.

Poniższy film przedstawia sobotni rozbłysk zarejestrowany przez kamery SDO.

Katarzyna Mikulska