Nocne niebo nad Obserwatorium Paranal

Piękne nocne niebo i teleskopy służące do jego obserwacji na jednym zdjęciu? Czemu nie! Ta wspaniała panorama prosto z chilijskich Andów obejmuje rozgwieżdżone niebo rozciągnięte nad Obserwatorium Paranal w całej okazałości.

VLT, czyli Bardzo Duży Teleskop (z ang. Very Large Telescope), znajduje się w górach, 2635 metrów ponad poziomem morza. To wyżej, niż najwyższy szczyt w Polsce (Rysy, 2499 m n. p. m.)! Na krańcu świata, blisko gwiazd, warunki obserwacyjne spełniają marzenia astronomów, zapewniając przy tym spektakularne widoki.

Delikatna poświata nad horyzontem, widoczna za czterema teleskopami składającymi się na VLT, to światło rozpraszane przez ziemską atmosferę. Na zdjęciu widoczne jest również światło zodiakalne. To zjawisko jest z kolei spowodowane odbijaniem światła słonecznego od cząstek pyłu kosmicznego, który unosi się w płaszczyźnie Układu Słonecznego. Zbyt delikatne, by obserwować je w przeciętnych warunkach, pięknie rozświetla niebo nad Obserwatorium Paranal.

Z całego bajecznego krajobrazu największe wrażenie robi jednak wstęga Drogi Mlecznej. Jasny łuk jest poprzecinany ciemniejszymi smugami w miejscach, gdzie pył kosmiczny blokuje światło znajdujących się za nim gwiazd. Jaśniejsze obszary to regiony, w których formują się młode gwiazdy. W środkowej części zdjęcia, tuż nad horyzontem, widoczne są małe galaktyczne sąsiadki Drogi Mlecznej – Wielki i Mały Obłok Magellana.

Katarzyna Mikulska