Misja Dawn powoli dobiega końca. W ciągu kilku tygodni wyczerpie się zapas paliwa na pokładzie sondy, i choć samo urządzenie będzie orbitowało wokół Ceres jeszcze przez kilkadziesiąt lat, to naukowcy nie będą w stanie nawiązać z nim połączenia. Zanim to się stanie, naukowcy wykorzystują pozostały im czas, by wykonać jak najwięcej zdjęć powierzchni największego obiektu pasa planetoid.

Od ponad roku trwa „rozszerzona faza misji 2” – XM2, w której Dawn została skierowana na eliptyczną orbitę wokół Ceres, co umożliwiło bardzo bliskie przeloty sondy nad powierzchnią planety karłowatej. Z odległości ok. 35 km Dawn fotografuje powierzchnię z rozdzielczością nawet 3 metrów na piksel.

Efektem obserwacji Ceres jest wysokiej rozdzielczości mozaika przedstawiająca trójwymiarowy model krateru Occator. Powstała ona ze złożenia ponad 1000 zdjęć, 600 kombinacji stereo oraz 1,8 miliardów wyliczonych punktów na powierzchni. Model wykonali naukowcy z Instytutu Badań Planetarnych Niemieckiej Agencji Kosmicznej (DLR).

Animacja: DLR