O obiekcie:

Gromada otwarta M46 jest jednym z obiektów katalogu odkrytych przez francuskiego astronoma. Jest oddalona o 5400 lat świetlnych od Ziemi, a na nocnym niebie ma rozmiary podobne do Księżyca w pełni. Zawiera się w niej około 500 gwiazd rozproszonych w obszarze o średnicy 30 lat świetlnych, jest zatem gęstą gromadą. Gromada została dodana po opublikowaniu pierwszej edycji Katalogu, 19 lutego 1771 roku.

Pierwsza wzmianka o mgławicy planetarnej, dzisiaj znanej jako NGC 2438, pochodzi z zapisków Williama Herschela z 1833 roku. Bardzo wzbogaca ona wizualnie zdjęcie gromady, aczkolwiek najpewniej jej członkinią nie jest. Jej prędkość radialna jest prawie dwukrotnie większa od prędkości radialnej gromady, a z pomiarów wynika, że znajduje się prawie w połowie odległości między Ziemią a M46.

M46 wraz z niezbyt odległą na niebie M47. W rzeczywistości dzieli je kilka tysięcy lat świetlnych.

• Typ obiektu: gromada otwarta
  • Jasność: 6.1m
  • Gwiazdozbiór: Rufa
  • Deklinacja: -14°49′
  • Rektascensja: 07h 41m 48s
  • Rozmiar kątowy: 27′

Najlepszym czasem na obserwację są miesiące zimowe, szczególnie styczeń, kiedy około północy będzie widać całość gwiazdozbioru dość nisko nad horyzontem. Do jego lokalizacji najlepiej wykorzystać dwie pary jasnych gwiazd z Wielkiego Psa, w tym Syriusza, najjaśniejszą gwiazdę na całym niebie. Przecięcie utworzonych przez nie prostych znajduje się w okolicy obiektu. Do obserwacji można wykorzystać lornetkę, aby uchwycić obydwie gromady, albo teleskop, aby zauważyć zagęszczenie gwiazd.

Paweł Sieczak