Zdjęcie w tle: NASA & ESA Hubble

O obiekcie:

M84 to galaktyka soczewkowata należąca do Gromady w Pannie. Jest przy tym częścią Łańcucha Markariana – grupy galaktyk, które z ziemskiej perspektywy układają się w lekko zakrzywioną linię. Znajduje się 60 milionów lat świetlnych od nas, a jej średnica to 110 tysięcy lat świetlnych. Zawiera niewiele młodych gwiazd i gromad, z czego można wnioskować, że poziom aktywności gwiazdotwórczej w galaktyce M84 jest bardzo niski. W każdej sekundzie oddala się od nas o ponad tysiąc kilometrów.

Łańcuch Markariana – układająca się w łuk grupa galaktyk widoczna w górnej części zdjęcia.

W centrum M84 znajduje się supermasywna czarna dziura – wskazują na to zdjęcia w podczerwieni wykonane przez Kosmiczny Teleskop Hubbla w 1997 roku. Można na nich zobaczyć dwa dżety materii z samego środka galaktyki i szybko wirujący dysk gazu i gwiazd.

M84, od kiedy ją obserwujemy, doświadczyła wybuchu dwóch supernowych. Pierwsza z nich została dostrzeżona 18 marca 1957 roku, a kolejna w grudniu 1991. Obydwie zostały zaklasyfikowane jako typ Ia, czyli były efektem wybuchu białych karłów.

Charles Messier odkrył tę galaktykę 18 marca 1871 roku i wpisał ją do swojego katalogu pod numerem osiemdziesiątym czwartym jako mgławicę.

• Typ obiektu: Galaktyka soczewkowata
  • Numer w katalogu NGC: NGC 4374
  • Jasność: 10,1
  • Gwiazdozbiór: Panna
  • Rektascensja: 12h 25min 3,7s
  • Deklinacja: +12° 53ʹ13ʹʹ
  • Rozmiar kątowy: 6,5ʹx 5,6ʹ

Jak i kiedy obserwować:

M84 znajduje się mniej więcej w połowie linii łączącej gwiazdy Denebola (β Leo) i Vindemiatrix (ε Vir). Kiedy niebo jest ciemne, można ją zobaczyć przez lornetkę, ale większy teleskop pozwoli dostrzec więcej szczegółów. Najlepszym czasem na obserwacje jest wiosna.

Matylda Kołomyjec