W środę 27 stycznia, dwóch astronautów NASA – Mike Hopkins i Victor Glover – wzmocnili sygnał płynący od ISS na Ziemię… Zapytacie jak? Odpowiedź jest bardzo prosta – zamocowali antenę ColKa na zewnątrz modułu Columbus.

Mike Hopkins i Victor Glover przygotowujący się do wyjścia w przestrzeń kosmiczną. Z tyłu Kate Burins i Soichi Noguchi.

W pełni funkcjonująca antena stworzy dodatkowy przepływ danych pasmem KA z ISS (dokładniej z laboratorium Columbus) do Europy oraz w drugą stronę. Dzięki temu naukowcy i astronauci będą mogli korzystać z łącza szerokopasmowego.

Moduł o wielkości lodówki został przetransportowany przez Victora ze śluzy na miejsce pracy przy pomocy robotycznego ramienia – Canadarm2. Na miejscu, para astronautów przykręciła antenę oraz przymocowała kable dla przesyłu danych i zasilania. Cały czas towarzyszył im za pośrednictwem radia, znajdujący się w centrum NASA w Houston astronauta ESA – Andreas Mogensen.

Nie wszystko jednak poszło gładko. Mimo że połączenia wydawały się odpowiednio zabezpieczone, moduły grzewcze nie aktywowały się tak, jak tego oczekiwano. Podjęto decyzję o zdjęciu pokrywy, dzięki czemu promienie słoneczne ogrzały antenę i układy grzewcze zadziałały, a cały zespół odetchnął z ulgą.

Victor Glover opuszczający pokrywę anteny ColKa.

Kosmos to najbardziej surowe miejsce, jakie możemy sobie wyobrazić. Gdy nie otacza nas atmosfera ziemska, jesteśmy poddani działaniom skrajnych temperatur – niskich i wysokich, a także zwiększonemu ryzyku promieniowania. W zależności od pozycji ISS względem Słońca temperatura może osiągać od -157 do 120 stopni Celsjusza. Dlatego wszystkie moduły umieszczone na zewnątrz muszą być przystosowane do warunków panujących w kosmosie. Układy grzewcze oraz chłodzące zapewniają prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie urządzeń.

Jak każde nowe urządzenie, ColKa wymagała dodatkowych testów, aby mieć pewność, że wszystko działa, jak należy. Takie testy przeprowadzone zostały w Columbus Control Centre (ESA) w  Oberpfaffenhoffen w Niemczech. Właśnie stamtąd kontrolowane są systemy oraz oprogramowania znajdujące się w module Columbus. Aktywacja anteny rozpoczęła się 29 stycznia i będzie trwać jeszcze w lutym. Gdy nowo zainstalowany system zostanie włączony, ColKa będzie korzystać z European Data Relay System (EDRS) – zwanego „Autostradą Danych Kosmicznych”.

ColKa nie była jednak jedynym zadaniem astronautów tego dnia. Mike i Viktor mieli również podłączyć zasilanie i kable transmisji danych do znajdującej się na zewnątrz, komercyjnej platformy badawczej Bartolomeo. Podobnie jak ICE Cubes znajdujące się w laboratorium Columbus, platforma stworzona przez firmę Airbus jest znakomitą okazją do badań naukowych oraz przeprowadzania eksperymentów technologicznych na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Niestety, tym razem astronauci nie byli w stanie podłączyć wszystkich niezbędnych kabli zasilających pomiędzy platformą a modułem Columbus. Dwa z czterech, które podłączono, działają poprawnie. Pozostałe dwa, ze względu na limit czasu, w którym astronauci mogą przebywać w próżni, zostały zabezpieczone. Zostaną one podłączone najprawdopodobniej podczas następnego spaceru kosmicznego.

Eliza Płotnikowa