W dzisiejszych czasach, o niektórych postaciach związanych z historią lotów kosmicznych pamięta się dlatego, że albo dokonali czegoś przełomowego w historii, albo stracili życie w imię nauki. Niestety dzisiejszy bohater artykułu z serii „Ludzie kosmosu” zalicza się do tej drugiej grupy. Jednak przywołując jego postać, zazwyczaj pomija się okoliczności, w jakich Ilan Ramon znalazł się w kosmosie.

Już na początku lat 90. Izrael przygotowywał się na wysłanie swojego astronauty w przestrzeń kosmiczną. Chcieli być przygotowani, gdyby Rosjanie lub Amerykanie nawiązali z nimi współpracę, więc stworzyli listę kandydatów, na której zalazł się Ramon. Wybór pozostawał jednak tajemnicą jeszcze przez 3 lata, po porozumieniu z NASA. Nazwisko zostało ujawnione dopiero w 1998 r., kiedy Ramon rozpoczął szkolenie przygotowawcze do jego misji, w której miał pełnić funkcję specjalisty ładunku towarowego.

Ilan Ramon swój pierwszy lot odbył w ramach misji STS-107. Start wahadłowca Columbia odbył się 16 stycznia 2003 r., a Ramon stał się pierwszym Izraelczykiem w przestrzeni kosmicznej. Podczas 15 dni na orbicie okołoziemskiej, załoga promu Columbia przeprowadziła wiele eksperymentów naukowych w warunkach mikrograwitacji. 1 lutego 2003 roku rozpoczęło się wejście w atmosferę wahadłowca. Niestety prom kosmiczny Columbia rozpadł się podczas tego manewru, a cała siedmioosobowa załoga zginęła. Powodem było uszkodzenie osłony termicznej na jednym ze skrzydeł, do którego doszło podczas startu wahadłowca. Podobnemu uszkodzeniu uległ wahadłowiec Atlantis podczas lotu STS-27, jednak wtedy cała załoga bezpiecznie powróciła na Ziemię.

Jedną z rzeczy upamiętniającą Ramona jest dziennik, który prowadził podczas swojego czasu na orbicie. Niezwykły wydaje się fakt, że dziennik przetrwał katastrofę i został umieszczony w muzeum. Ostatnim wpisem były słowa: „Dziś jest pierwszy dzień, kiedy czuję, że naprawdę żyję w kosmosie. Stałem się człowiekiem, który żyje i pracuje w przestrzeni kosmicznej”.

NASA