Sonda kosmiczna Cassini zmierzająca w kierunku Saturna przeleci jutro w pobliżu Jowisza i przeprowadzi obserwacje astronomiczne.

Wystrzelona 3 lata temu sonda Cassini, której celem jest badanie Saturna minie 30 grudnia Jowisza w odległości 9,7 milionów kolometrów. Będzie to okazją to przeprowadzenia interesujących badań naukowych.

W czwartek (28 grudnia 2000) Cassini został ponownie uruchomiony w trybie wykonywania zdjęć po tym jak 17 grudnia jedno z jego urządzeń zaczęło wykazywać nieprawidłowe działanie. Jedno ze specjalnych kół umieszczonych wewnątrz sondy służące do orientacji sondy w przestrzeni kosmicznej zaczęło wykazywać zbyt duże tarcie i potrzebowało znacznie więcej energii aby się poruszyć. Problem jest o tyle poważny, że większe zużycie energii teraz oznacza mniejsze jego zasoby po dotarciu w lipcu 2004 roku do Saturna.

W tej chwili problem tarcia zdaje się być rozwiązany i naukowcy kierujący misją postanowili kontynuować zaplanowane obserwacje Jowisza (od chwili stwierdzenia zbyt dużego tarcia wykonywano tylko obserwacje nie wymagające dokładnej orientacji sondy).

System kierujący orientacją sondy działa przez wprawianie trzech prostopadłych kół w ruch obrotowy co prowadzi do stopniowego obracania się sondy w przeciwnym kierunku. Ten system nie jest używany do zmiany trajektorii sondy!

NASA opublikowała już pierwszą animację wykonaną na podstawie zdjęć nadesłanych przez Cassiniego. Jest ona dostępna pod adresem: http://spaceflightnow.com/news/n0012/28jupmovie/index.html