Dziś w nocy, o godzinie 0:11 naszego czasu wystartuje (jeśli nie nastąpią nieprzewidziane okoliczności) amerykański prom kosmiczny „Atlantis”. Czy można będzie go zobaczyć w czasie trwania misji?

Sztuczne satelity Ziemi są łatwo dostrzegalne z powierzchni naszej planety. Widzimy je w postaci świecących punktów poruszających się na tle gwiazd. Oczywiście tylko w nocy.

Starującego „Atlantisa” najlepiej obserwować w… telewizji 🙂 Zwykle stacje CNN i Sky-News przeprowadzają bezpośrednie transmisje. Być może będzie tak i tym razem.

Kilkadziesiąt minut po starcie prom kosmiczny przelatuje nad Europą… jednak tego czy będzie go widać w Polsce nie potrafimy („my” oznacza redakcję AstroNEWS) przewidzieć (raczej nie będzie widoczny, gdyż sztuczne satelity można oglądać tylko krótko po zmroku lub przed wschodem Słońca, a tym razem start ma miejsce w środku nocy).

Po wejściu promu na orbitę znajdowanie okresów widoczności najlepiej przekazać stronie Heavens Above . Można tam wybrać swoje położenie geograficzne i wyliczyć kiedy i gdzie można będzie Atlantisa (oraz Stację Kosmiczną) obserwować.

Stacja Kosmiczna jest obecnie widoczna w Polsce 2-3 razy każdego wieczora przez kilka minut. Być może w okresie takiej widoczności uda się również zaobserwować zbliżającego się i dokującego „Atlantisa” (dokowanie zaplanowano na 9 lutego na godzinę 17:56 naszego czasu).