Rój obiektów poza orbitą Neptuna, znany jako Pas Kuipera, wciąż zadziwia swoimi osobliwościami. W grudniu 2000 roku podczas obserwacji obiektu oznaczonego jako 1998 WW31, odkrytego tam dwa lata wcześniej, Christian Veillet i jego dwaj koledzy spostrzegli, że to co obserwują czasami wygląda jak pojedynczy, wydłużony obiekt, a czasami wygląda jak dwa niezależne obiekty. Informację o odkryciu podwójnego KBO opublikowano w tym tygodniu w Biuletynie nr 7610 Międzynarodowej Unii Astronomicznej.

Zespół C. Veillet’a obserwował 1998 WW31 za pomocą znajdującego się na Hawajach 3,6-metrowego Canada-France-Hawaii Telescope (CFHT) wyposażonego w nową kamerę o rozdzielczości 100 megapikseli. Mimo użycia takiego sprzętu, obiekt o jasności 23 mag. i orbitujący w odległości 6,9 miliarda kilometrów od Ziemi, jakim jest 1998 WW31, nie wyjawił o sobie zbyt wiele.

Szczęśliwie zmienność obrazu obiektu została zarejestrowana w czasie serii obserwacji, które przeprowadzono prawie rok temu. Rozstrzygnęły one ostatecznie o statusie tego obiektu jako obiekcie podwójnym. Według C. Veilleta, obiekty tworzące ten układ orbitują wokół siebie w odległości 40 000 kilometrów, a różnica ich jasności wynosi około 0,4 magnitudo. Na tej podstawie szacuje się, że długości tych obiektów mogą wynosić odpowiednio około 150 i 200 kilometrów.

Więcej informacji o odkryciu można znaleźć na stronie przygotowanej przez C. Veilleta na serwerze CFHT.