Mimo wątpliwości dotyczących stanu technicznego rakiet pomocniczych, NASA podjęła decyzję o rozpoczęciu misji STS-105 zgodnie z planem. Odliczanie zostało rozpoczęte w poniedziałek o 23:00 naszego czasu.

Celem misji jest wymiana załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Załoga promu składa się z 7 osób. Trójka z nich (Frank Culbertson, Władimir Deżurow i Michaił Tiurin) pozostaną na Stacji. Pozostali członkowie załogi (dowódca Scott Horowitz, pilot Rick Sturckow oraz specjaliści misji Daniel Barry i Patrick Forrester) powrócą po zakończeniu misji STS-105 na Ziemię wraz z pracującą w Kosmosie od kilku miesięcy Drugą Załogą (w składzie: Jurij Usaszew, James Voss i Susan Helms).

Kilka dni temu rozważano opóźnienie misji i wymianę sterowników ciągu bocznych rakiet promu, które mogły być uszkodzone po poprzednich misjach. Ostatecznie podjęto jednak decyzje o kontynuowaniu odliczania.

Po starcie prom poleci w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Połączenie zaplanowano na 11 sierpnia. Oba statki kosmiczne pozostaną połączone aż do 19 sierpnia. Prom Discovery wyląduje 2 dni później.