W sobotę około godziny 3:00 będzie miało miejsce zjawisko, które zaobserwować można raz na 5000 lat! Dzięki niemu astronomowie dowiedzą się, czy księżyc planety Uran Tytania posiada atmosferę.

Zjawisko, o którym mowa to przesłonięcie gwiazdy tła przez wspomniany księżyc. Gwiazda zostanie zasłonięta na 2 minuty. Zjawisko najlepiej będzie widoczne z Ekwadoru (Południowa Ameryka). Astronomowie już są gotowi do obserwacji tego zaćmienia. W zależności w jaki sposób światło gwiazdy będzie zakrzywiane i rozpraszane astronomowie będą mogli określić, czy na największym księżycu Urana jest atmosfera. Jeżeli jest, to naukowcy będą mogli wywnioskować jak gęsta i wiele innych parametrów gazowej powłoki.

Obserwacje zostaną przeprowadzone ze szczytów And przez grupę 4 Francuzów i 1 Niemca. Obserwowana gwiazda nosi numer HIP106829.

Naszym celem jest wykorzystanie tego zjawiska do rozwiązania zagadki istnienia atmosfery na Tytanii powiedział astronom francuski Bruno Sicardy, który jest na miejscu obserwacji od 2 tygodni.

W roku 1997 roku miało miejsce podobne zjawisko. Satelita Neptuna – Tryton zasłonił jedną z gwiazd tła. Jednak co do Trytona mieliśmy już pewność, że posiada otoczkę gazową.