Komitet składający się z czołowych amerykańskich astronomów i naukowców zajmujących się Kosmosem, wyraził sprzeciw wobec sugestii Administracji Prezydenta Busha dotyczącej przekazania środków na finansowanie astronomii z Narodowej Fundacji Nauki (National Science Foundation – NSF) dla NASA.

[Astronomia] nie jest jeszcze aż tak podzielona aby trzeba było ją rozbijać młotem kowalskim” – komentuje John Huchra z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, jeden z recenzentów raportu.

Od czerwca b.r. Komitet ds. Organizacji i Zarządzania Badaniami Astronomicznymi i Astrofizycznymi (Committee on the Organization and Management of Research in Astronomy and Astrophysics – COMRAA) zebrał się trzy razy aby przedyskutować możliwość przekazania środków przeznaczonych na finansowanie astronomii z NSF dla NASA. Tradycyjnie, NSF przyznaje środki publiczne wybranym projektom astronomicznym realizowanym w obserwatoriach naziemnych, podczas gdy NASA skupia się na przedsięwzięciach realizowanych w przestrzeni kosmicznej. Taki system finansowania stanął jednak pod znakiem zapytania z powodu znaczącego nakładania się zakresu prac naukowych realizowanych w ramach projektów finansowanych w ciągu kilku ostatnich lat przez obie agencje.

Raport COMRAA stanowczo zleca utworzenie wspólnego zespołu planowania projektów astronomicznch i astrofizycznych, którego celem działania byłoby lepsze porozumienie się i integracja astronomii naziemnej i kosmicznej. Raport zaleca również wypracowanie przez Rząd Federalny jednej strategii wspierania rozwoju infrastruktury astronomii naziemnej i kosmicznej.

Jeśli agencje pracują razem to można sie spodziewać wspaniałych efektów” – podkreśla J.Huchra.