Porozumienie o naukowej i przemysłowej współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną będzie pierwszym zadaniem powołanego w czwartek w Warszawie Biura d/s Przestrzeni Kosmicznej. Będzie ono spełniać rolę polskiej agencji kosmicznej.

Biuro, powołane na inauguracyjnym posiedzeniu Międzyresortowego Zespołu Konsultacyjno-Koordynującego d/s Przestrzeni Kosmicznej, będzie jego organem wykonawczym. Zajmować się będzie promocją działalności naukowo-badawczej związanej z kosmosem, współpracą z agendami kosmicznymi innych krajów, inicjowaniem zastosowań technik kosmicznych, gromadzeniem informacji naukowych i technicznych związanych z kosmosem.

W pierwszej kolejności chcemy uregulować nasze stosunki z Europejską Agencją Kosmiczną aby uzyskać pełny dostęp do europejskiego przemysłu kosmicznego. Tylko we współpracy z ESA możemy wejść na tamtejszy rynek przemysłowy” – powiedział kierownik Biura prof. Janusz Zieliński.

Kolejnym zadaniem tej placówki będzie opracowanie dla rządu założeń polskiej polityki kosmicznej.

Powołanie Międzyresortowego Zespołu Konsultacyjno-Koordynacyjnego ds. Przestrzeni Kosmicznej (pisaliśmy o tym) i Biura – opartego organizacyjnie i kadrowo na Polskiej Akademii Nauk – ma duże znaczenie dla polskiego programu kosmicznego.

Badania naukowe to może najbardziej efektowny i najlepiej widoczny fragment działalności kosmicznej. Techniki kosmiczne znajdują coraz szersze zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Teraz rozpoczynamy wyższy etap – rozwijania działalności gospodarczej i przemysłowej związanej z kosmosem. Dlatego potrzebna jest instytucja kształtująca politykę kosmiczną państwa” – zaznaczył prof. Zieliński.