Wystrzelona z Ziemi 7 kwietnia tego roku sonda Mars Odyssey wejdzie na orbitę Czerwonej Planety 24 października o godzinie 4:30 naszego czasu.

Badania Marsa zaplanowano na okres od stycznia 2002 roku do lipca 2004 roku. Zbadana zostanie ilość i położenie surowców chemicznych i minerałów na powierzchni planety. Mars Odyssey będzie też poszukiwał śladów wodoru mogącego wskazywać, w których częściach planety znaleźć można wodę w postaci lodu. Zbadany też zostanie poziom promieniotwórczości, która może być zagrożeniem dla przyszłych misji załogowych.

24 pażdziernika Mars Odyssey użyje swoich silników odrzutowych aby znaleźć się na eliptycznej orbicie marsjańskiej. To bardzo trudny manewr. Jeśli coś pójdzie źle, sonda minie Marsa i misja będzie stracona. Miejmy nadzieję, że tak się nie stanie. Jeśli Mars Odyssey znajdzie się na pierwotnej orbicie wokółmarsjańskiej, rozpocznie się trwające 60 dni hamowanie za pomocą powietrza w górnych warstwach marsjańskiej atmosfery. Dzięki temu orbita stanie się bardziej kołowa i możliwe będzie rozpoczęcie badań planety.

Naukowcy nie mają szczęścia do Marsa. Dwa lata temu stracono dwie misje, któe miały badać planetę. Jednak od 1997 roku krąży wokół planety sonda Mars Global Surveyor dostarczający doskonałych obrazów jej powierzchni. Współpracując z Mars Odyssey będzie ona w stanie znaleźć na Marsie miejsca, które w przyszłości staną się potencjalnymi lądowiskami kolejnych sond.

Obecnie Mars Odyssey znajduje się w odległości 6,2 milionów kilometrów od Marsa i 128 milionów kilometrów od Ziemi.

A samą Czerwoną Planetę można obserwować w każdy pogodny wieczów nisko ponad południowym i południowo-zachodnim horzyontem. Mimo zmniejszającej się szybko jasności jest nadal rzucającym się w oczy obiektem. Jej zachód przypada obecnie na godzinę 22:30.