Nowe Biuro Inicjatywy Lotów Kosmicznych (Space Launch Initiative Office) powstałe w Centrum Kosmicznym im. Johnsona (Johnson Space Center – JSC) pomoże wejść ludzkości w nową erę podboju Kosmosu. NASA otrzymała dotację w wysokości 5 miliardów dolarów , której część zostanie przekazana nowej części JSC w celu opracowania nowoczesnych technologii usprawniających załogowe loty kosmiczne.

W ciągu najbliższych 4 lat przeznaczone pieniądze pomogą w opracowaniu technologii, które umożliwią budowę statków kosmicznych nowej generacji. JSC zajmie się badaniami nad załogowymi lotami kosmicznymi, z pominięciem użytkowania wahadłowców” – powiedział weteran astronautyki Dave Leestma, który będzie stać na czele nowego Biura JSC. – „JSC posiada najlepszych na świecie ekspertów od załogowych lotów kosmicznych. Nasza praca będzie wyjątkowo ważna dla Centrum Kosmicznego. Będzie także ważna dla lokalnej gospodarki, nie wspominając oczywiście o globalnym wkładzie w podbój Kosmosu.

Praca JSC zaczęła się od 2 dużych (opiewających na kwotę 7 milionów dolarów) kontraktów zawartych wcześniej w tym roku. Kontrakty dotyczą „nadmuchiwanej” śluzy powietrznej oraz specyficznego materiału, który mógłby ochronić astronautów podczas eksplozji statku kosmicznego. Całe mnóstwo podobnych projektów planuje się rozpocząć na początku 2002 roku. Głównym celem Inicjatywy Lotów Kosmicznych podjętej przez Centrum Kosmiczne im. Marshalla w Huntsville (NASA) jest zaprojektowanie i zbudowanie statku komicznego drugiej generacji, który byłby 100 razy bezpieczniejszy i 10 razy tańszy od obecnych wahadłowców.

W ciągu najbliższych 12 do 15 miesięcy ilość i intensywność badań nad nowymi technologiami może się diametralnie zwiększyć” – stwierdził Leestma. Od chwili otwarcia w latach 60-tych ubiegłego stulecia (początkowo pod nazwą Manned Spacecraft Center) JSC pełniło wiodącą rolę we wszystkich amerykańskich badaniach związanych z lotami załogowymi w kosmos. Eksperci Centrum zajmowali się systemami podtrzymywania życia, procedurami ewakuacyjnymi, generatorami energii, szkieletem statków, systemami kontroli termicznej oraz ekwipunkiem załogi. NASA obecnie wiąże wielkie nadzieje z JSC, które w ciągu najbliższych kilku lat ma zrewolucjonizować przemysł kosmiczny.

Więcej informacji na temat Inicjatywy Lotów Kosmicznych NASA można znaleźć na stronie http://www.slinews.com/.