Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej rozpoczął się eksperyment biologiczny, polegający na wyhodowaniu rośliny z gatunku Arabidopsis. Nasiona tych roślin otrzymano w zeszłym roku podczas poprzedniej „kosmicznej uprawy” na stacji, rośnie zatem drugie pokolenie kosmicznych roślin.

Po powrocie próbek na Ziemię naukowcy przebadają tkanki wyhodowanych roślin drugiego pokolenia pod kątem zmian w kodzie genetycznym łańcuchów RNA i DNA. Odzwierciedli to wpływ słabej grawitacji na modyfikacje genetyczne.

Warto dodać, że w eksperymencie wzięło udział 18 amerykańskich szkół, których uczniowie przez sześć dni mogli obserwować za pośrednictwem sieci Internet wzrastające rośliny i w ten sposób prowadzić własne badania.

Arabidopsis thaliana

Rzodkiewnik pospolity Arabidopsis thaliana to niewielki i niepozorny chwast rozpowszechniony od koła podbiegunowego po równik na całej kuli ziemskiej. Nie posiada wprawdzie żadnego znaczenia gospodarczego, ma jednak cechy, które sprawiają, że już od przeszło dwudziestu lat stanowi ulubiony obiekt badań genetyków roślin. Charakteryzuje się bowiem wszelkimi zaletami, w jakie powinien być wyposażony organizm modelowy: jest tani, łatwo się hoduje i szybko rozwija (osiągnięcie ostatecznej wielkości zajmuje mu zaledwie kilka tygodni). Gatunek ten jest modyfikowany genetycznie i przygotowywany do lotu na Marsa.     Zdjęcie pochodzi z galerii fotografii przyrodniczej Renaty i Marka Kosińskich, zostało udostępnione przez autorów oraz umieszczone w AstroGALLERY za ich zgodą.

Na stacji przeprowadzono również wiele innych badań. Między innymi badano wzrost kryształów zeolitu (substancji fundamentalnej w przemysłowych procesach chemicznych, ze względu na swoją włściwość absorbowania płynów, pozostając przy tym twardą jak skała), które w warunkach kosmicznych tworzą się większe i z mniejszą ilością defektów.

Załoga stacji zakończyła sprawdzenie funkcjonalne eksperymentu Human Research Facility Ultrasound. Wszystkie urządzenia HRF Ultrasound działają poprawnie, dzięki czemu będą mogły być wykorzystywane do zastosowań medycyny kosmicznej i eksperymentalnej.

Rozpoczął się proces krystalizacji białka w cylindrze urządzenia Protein Crystal Growth Single-locker Thermal Enclosure System. Załoga przeprowadziła ponadto obserwacje pożarów w Afryce, w rejonie Kongo i Zimbabwe, gdzie panuje pora sucha; dymów nad rejonem Morza Śródziemnego, wegetacji wzdłuż wybrzeża Somalii, aerozoli w dolinie rzeki Ohio, poziomu wody w jeziorze Poopo w Boliwii przed wystąpieniem zjawiska El Nino a także raf koralowych w archipelagu Tuamotu na Południowym Pacyfiku.