Podczas ostatniego spaceru kosmicznego w którym brali udział członkowie załogi ISS Dan Bursch i Carl Walz, po raz pierwszy przeprowadzono pomiary w ramach eksperymentu EVA Radiation Monitoring Experiment. Celem eksperymentu jest monitorowanie promieniowania w czasie spacerów kosmicznych (tzw. EVA – ExtraVehicular Activity).

Spacer ten miał miejsce 20 lutego 2002 roku i Na Stacji Kosmicznej przeprowadzono kolejny spacer„>został przez nas opisany. Astronauci przygotowywali się do eksperymentu już na dwa dni przed spacerem, dokonując pomiarów promieniowania we wnętrzu skafandrów znajdujących się na pokładzie Stacji. Po spacerze została na tej podstawie wyliczona dawka promieniowania, jaką astronauci otrzymali podczas spaceru.

EVARM jest pierwszym miernikiem promieniowania, za pomocą którego można określić dawkę promieniowania otrzymaną przez oczy, organy wewnętrzne i skórę podczas spaceru kosmicznego. Można też połączyć otrzymane dane z rodzajem aktywności wykonywanej w danym momencie oraz miejscem w którym astronauta się znajdował. Dzięki analizie dostarczonych danych, możliwa będzie lepsza kontrola wystawienia kosmonautów na promieniowanie.

Sprzęt użyty do eksperymentu to zestaw trzech dozymetrów wykorzystujących tranzystory Metal Oxide Field Effect Transistor (MOSFET) do pomiarów promieniowania jakie otrzymują astronauci używający skafandrów. Pomiary są wykonywane w trzech różnych punktach skafandra. Całość danych jest przesyłana do znajdującej się na pokładzie Stacji jednostki, w której przechowuje się też instrumenty, kiedy nie są w użyciu. W projekcie może brać udział maksymalnie czterech astronautów.

Eksperyment powstał dzięki udziałowi Thomson & Nielsen Electronics z Ottawy. Prowadzony jest przez należące do NASA Johnson Space Center w Houston.

Podczas spaceru astronauci sfotografowali znajdujące się na zewnątrz stacji pudełko, w którym umieszczone zostały materiały użyte przy budowie stacji, aby skontrolować stan w jakim się znajdują. Jest to częścią eksperymentu Materials International Space Station Experiment.

Podczas spaceru systemy Microgravity Acceleration Measurement i Space Acceleration Measurement dokonały pomiarów wstrząsów związanych z tą aktywnością. Informacje te są potrzebne, aby lepiej kontrolować przebieg eksperymentów czułych na wibracje.

Do innych prowadzonych obecnie na pokładzie stacji eksperymentów należą między innymi:

• PUFF (Pulmonary Function in Flight) – który ma na celu badanie funkcjonowania płuc astronautów na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i podczas spacerów. Więcej o eksperymencie znajduje się tutaj.

• Advanced Astroculture (ADVASC) – hodowla roślin na pokładzie ISS. Celem eksperymetu jest opracowanie technologii hodowli roślin w przestrzeni kosmicznej.
  • Experiment on Physics of Colloids in Space – hodowla żeli fraktalnych, opisywana przez nas w newsie Niezwykły żel na ISS„>Niezwykły żel na ISS.