O 2:31 naszego czasu z kosmodromu w Gujanie Francuskiej (Ameryka Południowa) wystartowała francuska rakieta Ariane 4. Wyniosła w Kosmos satelitę Spot-5. Dwusetny satelita wynoszony przez Ariane znalazł się na orbicie przechodzącej ponad biegunami ziemskimi po 19 minutach i 15 sekundach lotu.

Rakieta Ariane wyposażona była w trójstopniowy silnik z dwoma dodatkowymi silnikami na paliwo stałe.

Spot-5 jest piątym satelitą tej serii. Wszystkie one były wyniesione przez rakietę Ariane (w lutym 1986, styczniu 1990, wrześniu 1993 i marcu 1998 roku).

Przygotowania do wystrzelenia satelity Spot-5, który z orbity biegunowej wykonywać będzie zdjęcia naszej planety. Zdjęcie wykonano w Kourou w Gujanie Francuskiej.

Spot to program francusko-belgijsko-szwedzki. Od 1986 roku uzyskano dzięki niemu ponad 6 milionów zdjęć naszej planety. Umożliwia on wykonywanie trójwymiarowych map Ziemi, obserwację wegetacji, procesów urbanizacyjnych i monitorowanie wpływu zanieczyszczenia na środowisko.

Nowy Spot rozszerzy możliwości systemu. Zacznie pracę naukową w czerwcu. Dzięki umieszczeniu na orbicie biegunowej możliwe będzie wykonywanie fotografii powierzchni całej naszej planety.

Na pokładzie rakiety Ariane znajdowały się również dwa satelity francuskich amatorów krótkofalarstwa.

Następny start Ariane zaplanowany jest na początek czerwca.