Dziś 39 minut po północy naszego czasu z morskiej platformy startowej Sea Launch wystrzelono rakietę Zenit-3SL z satelitą telekomunikacyjnym Galaxy IIIC na pokładzie.

Pływający kosmodrom Sea Launch został przekształcony z norweskiej platformy wiertniczej. Start miał miejsce na Oceanie Spokojnym, dokładnie na równiku, na 154 stopniu długości geograficznej zachodniej. To już siódmy udany start z Sea Launch.

Ładunkiem jest statelita telekomunikacyjny Galaxy 3C zbudowany przez Boeinga. Prawie pięciotonowe (4850 kg) urządzenie ma służyć 15 lat zapewniając usługi transmisji danych: obrazu, dźwięku i Internetu na obszar Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej.

Rakieta Zenit-3SL, która wyniosła ładunek, zachowywała się zgodnie z planem i nie wystąpiły problemy. Po godzinie od startu oddzielił się górny człon rakiety, aby skierować ładunek na orbitę transferową, z której ostatecznie Galaxy 3C przemieści się na orbitę geostacjonarną. Ostateczne zaplanowane położenie statelity to 95 stopień zachodniej długości geograficznej.

Sea Launch jest międzynarodowym przedsięwzięciem, którego członkami są między innymi Boeing, norweska firma Kvaerner, RSC Energia oraz ukraińskie SDO Jużnoje / PO Jużmasz. Od 1995 roku oferuje umieszczanie satelitów na orbicie geostacjonarnej, przy zmniejszonych kosztach dzięki cumowaniu platformy na równku.