NASA potwierdziła, że rosyjska rakieta Sojuz wystrzeliła na orbitę statek towarowy Progress 9, który ma przycomować do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Rakieta Sojuz wraz z Progressem 9P na pokładzie jest przetransportowywana na platformę startową.

Start nastąpił o 18:58. Dziewiąty już lot Progressa do stacji kosmicznej będzie trwał 4 dni. Cumowanie jest zaplanowane na niedzielę 29 października o 19:07 naszego czasu. Progress przywozi paliwo oraz wyposażenie dla piątej jak i szóstej załogi stacji (która ma przylecieć Endeavourem w listopadzie).

Na zdjęciu widoczna jest rakieta Sojuz stojąca na platformie startowej w Bajkonurze. Zdjęcie wykonano na parę dni przed startem rakiety z Progressem 9P na pokładzie.

Aby zwolnic miejsce dla Progressa 9, już we wtorek od stacji kosmicznej odcumował o 15:59 Progress 8. Pozostanie on jednak jeszcze przez dwa tygodnie na orbicie zanim spali się w atmosferze. Naukowcy rosyjscy planują przeprowadzić przy pomocy jego kamer obserwację smogu w północno-wschodniej Rosji.

Michał Moroz