25 września 1992 roku, po 17 letniej przerwie w eksploracji Marsa, wystartowała kolejna sonda, Mars Observer. Wczoraj minęła 10 rocznica tego wydarzenia. Niestety 21 sierpnia następnego roku, zaledwie 3 dni przed planowanym wejściem na orbitę Marsa, kontakt z sondą został stracony. Prawdopodobną przyczyną niepowodznia misji była awaria systemu napędowego sondy.

Niesymetryczny wyciek paliwa wprawił sondę w ruch obrotowy, co uniemożliwiło włączenie systemu komunikacyjnego oraz zaburzyło pracę paneli słonecznych. Dodatkowo zniszczeniu uległy główne obwody elektryczne sondy.

Artystyczna wizja sondy wystrzelonej we wrześniu 1992 roku sondy Mars Observer krążącej wokół Marsa. Niestety, w rzeczywistości kontakt z sondą stracono na 3 dni przed jej wejściem na orbitę Marsa.

Ważąca 2573 kilogramów sonda została zbudowana na podstawie komercyjnego satelity komunikacyjnego. Na jej pokładzie znajdowały się liczne instrumenty naukowe, które miały zostać użyte do badań geologicznych, geofizycznych i klimatycznych Marsa. Projekty tych instrumentów są wykorzystane przez następne misje takie jak Mars Global Surveyor i Mars Odyssey.