Każdy, kto rano wstanie, bez problemu stwierdzi, że Jowisz królem jest. Planeta przebywa w gwiazdozbiorze Raka, wschodzi około 1:20 w północno-wschodnim punkcie horyzontu i jest najjaśniejszym punktem na niebie (o połowę jaśniejszym niż Syriusz, najjaśniejsza gwiazda).

Jowisz znajduje się w pobliżu w pobliżu otwartej gromady gwiazd Praesepe (z łac. żłób, koryto). Jest ona dostrzegalna gołym okiem w ciemne noce (jasność około 3,8 magnitudo). Znana była już w starożytności. W katalogu Messiera nosi oznaczenie M44. W polskiej tradycji nazywano ją Żłóbek. Anglicy mówią „Beehive” (ul). Gromada liczy około 50 gwiazd i leży około 500 lat świetlnych od Ziemi. Jowisza od Ziemi dzieli obecnie około 48 minut świetlnych.

Gromada otwarta NGC 2632 znana po nazwą Gromady Ul lub Gromady Praesepe (z łac. żłób, koryto). Została uwzględniona w 7-elementowym katalogu sporządzonym przez Ptolemeusza o nazwie Almagest. Przez kolejne wieki uważano, że to gwiazda, później, że mgławica, dopiero Galileusz zauważył tam ok. 40 gwiazd i zaliczył obiekt do gromad gwiezdnych. Znajduje się w odległości 500 lat świetlnych, jej jasność to 3.8 mag.

Jowisz, 25 sierpnia 2002 godzina 04:58

Zdjęcie wykonano teleskopem systemu Newtona o średnicy zwierciadła 15 cm bez prowadzenia, przy użyciu telekonwertera x2 i kamerki internetowej Philips Vesta Pro umieszczonej w ognisku teleskopu. Ostateczny obraz jest wynikiem sumowania kilkudziesięciu klatek. Pasy są wyraźnie widoczne, zwłaszcza w kontrastowej palecie barw.

Gromady należy szukać nieco „ponad” planetą. Razem z Jowiszem powinna zmieścić się w polu widzenia lornetki. Zapraszamy do obserwacji tych dwóch ciekawych obiektów.