Przedstawiamy krótkie notki biograficzne siedmiorga astronautów, którzy ponieśli śmierć w katastrofie promu Columbia.

Rick Douglas Husband, dowódca ostatniej misji promu Columbia.

Dowódcą misji był Rick Husband. Miał 45 lat (urodził się 12 lipca 1957), był pułkownikiem Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, pilotem testującym samoloty, brał wcześniej udział w jednej misji kosmicznej. Żonaty, dwójka dzieci. Jego hobby to śpiewanie, narty wodne i śniegowe, jazda na rowerze i spędzanie czasu z rodziną.

W 1980 roku uzyskał licencjat z inżynierii mechanicznej na Uniwersytecie Technicznym w Teksasie. Następnie, w 1990 roku, ukończył studia w tym kierunku na Uniwersytecie Stanu Kalifornia.

Wybrany przez NASA w grudniu 1994 roku, był pilotem 10-dniowej misji STS-96 (prom Discovery, maj-czerwiec 1999), w czasie której przeprowadzono pierwsze dokowanie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W czasie tego lotu spędził w Kosmosie 235 godzin.

William C. McCool, pilot STS-107 – ostatniej misji promu kosmicznego Columbia.

Pilotem promu Columbia był William C. McCool, 41-letni (urodzony 23 września 1961) dowódca w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych. Był wcześniej pilotem oblatywaczem. Żonaty. Jego hobby to bieganie, jazda na rowerze górskim, wycieczki, pływanie, gra na gitarze, szachy.

W 1983 roku uzyskał licencjat w Akademii Morskiej. Ukończył następnie (1985) studia na Uniwersytecie Stanu Maryland oraz podyplomowe studia z inżynierii aeronautycznej (1992).

Astronautą został w kwietniu 1996 roku. STS-107 był jego pierwszym lotem.

David M. Brown – specjalista misji w czasie naukowego lotu promu kosmicznego Columbia zakończonego katastrofą 1 lutego 2003 roku.

David M. Brown, 46-letni (urodzony 16 kwietnia 1956) kapitan Marynarki Wojennej USA, pilot. W czasie misji promu Columbia był specjalistą misji. W przeszłości był akrobatą cyrkowym jeżdżącym na unicyklu.

W 1978 roku uzyskał licencjat z biologii na College of William and Mary. W 1982 roku doktoryzował się z medycyny na Uniwersytecie Wschodniej Virginii.

W kwietniu 1996 roku wstąpił do NASA. STS-107 to jego pierwszy lot w Kosmos.

Kalpana Chawla – amerykańska astronautka hinduskiego pochodzenia, członkini ostatniej misji promu kosmicznego Columbia.

Kalpana Chawla była inżynierem inżynierii kosmicznej i instruktorem lotu FAA. W czasie misji STS-107 pełniła zadania inżyniera lotu i specjalisty misji. Jej hobby to lotnicze akrobacje.

W 1982 roku uzyskała licencjat z inżynierii aeronautycznej w collegu w Punjab w Indiach, a w 1984 roku ukończyła studia na Uniwersytecie Stanu Teksas w Arlington. W 1988 roku uzyskała doktorat na Uniwersytecie Stanu Colorado w Boulder.

Do NASA wstąpiła w grudniu 1994 roku. W 1997 roku, w czasie misji STS-87 (listopad-grudzień 1997) obsługiwała ramię wysięgnika promu. W ramach misji spędziła w przestrzeni kosmicznej 376 godzin. Celem tego lotu było sprawdzenie wpływy nieważkości na procesy fizyczne.

Michael P. Anderson – specjalista ostatniej misji promu kosmicznego Columbia.

Michael P. Anderson. 43-letni (urodzony 25 grudnia 1959) podpułkownik Sił Powietrznych USA, były instruktor latania, oficer taktyczny. W czasie misji STS-107 był specjalistą misji i dowódcą ładunku. Wcześniej brał udział w jednym locie. Żonaty. Jego hobby to fotografia, szachy, komputery i tenis.

Anderson w 1981 uzyskał licencjat z fizyki i astronomii na Uniwersytecie Washington, a w 1990 ukończył studia fizyczne na Creighton University.

Członkiem NASA został w grudniu 1994 roku. W 1998 roku brał udział w misji STS-89, ósmej w czasie której cumowano do stacji Mir. Spędził wtedy w Kosmosie 211 godzin.

Laurel Blair Salton Clark – specjalista misji STS-107 promu Columbia. Prom rozbił się 1 lutego 2003 roku podczas podchodzenia do lądowania.

Laurel Clark. 41 lat, dowódca w Marynarce Wojennej USA, była w czasie lotu STS-107 specjalistą misji. Mężatka, jedno dziecko. jej hobby to nurkowanie, wycieczki, jazda na rowerze, skoki spadochronowe.

W 1983 roku uzyskała licencjat z zoologii na Uniwersytecie Wisconsin-Madison, a 4 lata później doktoryzowała się z medycyny na samej uczelni.

Wstąpiła do NASA w kwietniu 1996 roku. STS-107 to jej pierwszy lot w Kosmos.

Izraelski astronauta Ilan Ramon, uczestnik lotu STS-107, ostatniej misji promu Columbia.

Ilan Ramon. 48-letni (urodzony 20 czerwca 1954) pułkownik Sił Powietrznych Izraela, był pilotem myśliwca. W czasie misji STS-107 pełnił zadania specjalisty ładunku. Żonaty, czwórka dzieci. Jego hobby to jazda na nartach, squash.

W 1987 roku uzyskał licencjat z elektroniki i inżynierii komputerowej na Uniwersytecie w Tel Avivie.

Został wybrany specjalistą misji przez Siły Powietrzne Izraela w 1997 roku, a rok później zaaprobowała go NASA. W ramach przygotowania do lotu odbył trening w Centrum Kosmicznym Johnsona.