Grupa studentów z Uniwersytetu Stanowego Północnej Karoliny (NCSU) pomaga NASA w rozwoju badań Marsa. Razem z badaczami zaprojektowali napędzany wiatrem pojazd, przypominający pustynny krzew solankę.

Projekt został opracowany i zbudowany przez grupę 9 studentów w ramach przedmiotu projektowanie lotnicze. Pomysł podsunął jeden ze studentów David Minton, który zeszłego lata miał praktyki w Centrum Badawaczym Langley NASA.

Studenci zbadali, jak krzew solnicy (Salsola) złożoną strukturą swoich gałązek wykorzystuje siłę wiatru do poruszania się. Naśladując technikę tej preriowej rośliny, zespół zastosował go w projekcie pojazdu. Na podstawie założeń ośrodka Langley, studenci zbudowali prototyp pojazdu Tumbleweed Earth Demonstrator (TED), przystosowany do użycia na Ziemi.

Dostarczając wstępne dane, projekt przyczyni się do rozwoju przyszłych przedsięwzięć wykorzystujących taki sposób poruszania się. Obecne pojazdy marsjańskie są bardzo skomplikowane i drogie, mają ograniczone możliwości ruchu w terenie. Przez to miejsca lądowania muszą być starannie dobierane aby zapewnić bezpieczeństwo łazika i umożliwić mu przeprowadzenie misji. W konsekwencji wiele naukowo interesujących miejsc jest teraz nieosiągalnych.

Przyszłe misje mogłyby polegać na rozproszeniu wielu pojazdów Tumbleweed, które wędrowałyby po powierzchni Marsa niosąc aparaturę naukową, poszukując wody czy też badając klimat.