Edwin Eugene Aldrin był 19. Amerykaninem w Kosmosie. Brał udział w dwóch lotach: Gemini XII oraz Apollo 11. Łącznie spędził w Kosmosie 12 dni, godzinę oraz 53 minuty.

Urodził się 20 stycznia 1930 roku w Montclair w stanie New Jersey. W 1951 roku uzyskał licencjat z nauk ścisłych Amerykańskiej Akademii Wojskowej jako trzeci najlepszy ze swojego rocznika. W 1962 roku uzyskał doktorat w Instytucie Technologii w Massachusetts z tezy o spotkaniach statków załogowych na orbicie. W 1952 roku wstąpił do Amerykańskich Sił Powietrznych. W 1963 roku został wybrany do trzeciej grupy astronautów NASA.

W skład załogi Gemini XII weszli: dowódca James Lovell (po prawej) oraz pilot Edwin Aldrin.

Swój pierwszy lot Aldrin odbył w listopadzie 1966. Był to ostatni lot programu Gemini. Dowódcą Gemini XII był James Lovell. Start obył się 11 listopada 1966 roku z wyrzutni LC-19 na Przylądku Canaveral. Lot trwał 3 dni, 22 godziny i 34 minuty. Celem misji było przycumowanie do górnego stopnia rakietowego Agena, jednak z powodu awarii Ageny nie podwyższono orbity obydwu statków kosmicznych. Podczas lotu Aldrin odbył także trzy spacery kosmiczne, podczas których przeprowadził eksperymenty z liną łączącą statek Gemini z Ageną. 15 listopada kapsuła wodowała na Atlantyku. Dublerami byli: Gordon Cooper oraz Eugene Cernan.

Załoga pierwszej misji księżycowej. Od lewej: Neil A. Armstrong (dowódca misji), Michael Collins (pilot modułu załogowego), Edwin E. Aldrin Jr. (pilot lądownika księżycowego).

Drugi lot Aldrina zaprowadził go na powierzchnie Srebrengo Globu. Był to słynny lot Apollo 11. Neil Armstrong był dowódcą misji, zaś pilotem lądownika księżycowego LM był Aldrin. Pilotem modułu dowodzenia był Michael Collins. Dublerami byli: James Lovell, William Anders oraz Fred Haise. Apollo 11 wystartował 16 lipca 1969 roku z wyrzutni LC-39A z Przylądka Canaveral. 19 lipca moduł dowodzenia Columbia wraz z przycumowanym modułem LM Eagle (Orzeł) weszły na orbitę okołoksiężycową o parametrach: 111 x 314 km. Niedługo później dokonano jej korekty i ukołowienia. Jej nowe parametry wynosiły zatem: 101 x 122 km. 20 lipca moduł Eagle z Armstrongiem i Aldrinem odcumował od Columbii.

20 lipca 1969 roku o 20:17:39 (czasu EST) moduł Eagle wylądował na powierzchni Księżyca.

Współrzędne miejsca lądowania (Morze Spokoju) wynosiły: 0,6875 N i 23,4300 E. 21 lipca o 02:56:12 Neil Armstrong stanął jako pierwszy człowiek na powierzchni Księżyca. Wtedy to wypowiedział słynne zdanie: That’s one small step for man, one giant leap for mankind, czyli To mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości. Wkrótce do niego dołączył Aldrin. Spacer po Księżycu trwał dla Armstronga 2 godziny i 31 minut, a dla Aldrina 1 godzinę i 50 minut. Podczas jego trwania astronauci postawili na Księżycu flagę amerykańską, rozmawiali bezpośrednio z prezydentem Nixonem, zebrali 21,5 kg materiału księżycowego oraz przeprowadzili kilka eksperymentów. Po 20 godzinach i 39 minutach na powierzchni księżycowej moduł Eagle wystartował i przycumował do orbitującego nad Księżycem modułu Columbia, gdzie na astronautów czekał Michael Collins.

22 lipca Columbia opuściła orbitę Księżyca i skierowała się w stronę Ziemi. 24 lipca załoga wylądowała na Oceanie Spokojnym. Załogę ewakuował statek USS Hornet. Astronauci musieli przejść trwającą do 10 sierpnia kwarantannę na wypadek przywiezienia nieznanych drobnoustrojów księżycowych. Lot Apollo 11 trwał 8 dni, 3 godziny i 18 minut.

Aldrin odszedł z NASA w 1971 roku i powrócił do Amerykańskich Sił Powietrznych. Został dowódcą lotniczej bazy wojskowej Edwards w Californii. Wojsko opuścił w 1972 roku. Jest autorem kilku książek o tematyce astronautycznej: „Return to Earth„, „Men from Earth” oraz „Encounter with Tiber„. Dziś jest aktywnym popularyzatorem astronautyki, ostatnio szczególnie turystyki kosmicznej.

Był też dublerem podczas misji Gemini VIII i Apollo 8.

Michał Moroz