Od kilku lat polscy uczniowie i studenci mogą brać udział w programie Telescopes in Education. W ramach programu uzyskują oni dostęp do zdalnie sterowanych teleskopów i kamer CCD. Mogą własnoręcznie prowadzić obserwacje astronomiczne na żywo, przez Internet. Ostatnio również członkowie Klubu Astronomicznego Almukantarat mieli okazję zapoznać się z systemem. Prezentujemy zdjęcia (w większości nieba południowego), które udało nam się wykonać podczas sesji z użyciem 35-centymetrowego teleskopu w Las Campanas w Chile.

Program TIE to dobra okazja w dla szkół i uczelni, które posiadają dostęp do Internetu, ale nie stać ich na własny teleskop, bądź mają siedzibę w dużym mieście, gdzie warunki nie sprzyjają obserwacjom. TIE korzysta z teleskopów zwierciadlanych o średnicy 60 lub 35 centymetrów znajdujących się na Mt. Wilson (na terenie słynnego obserwatorium w Kalifornii), w Las Campanas w Chile (dosłownie kilka metrów od polskich teleskopów projektów OGLE i ASAS) oraz w Australii. Wszytkie są wyposażone w profesjonalne kamery CCD i pozwalają na prowadzenie obserwacji o wartości naukowej.

Swoje wrażenia z sesji obserwacyjnej opisuje członkini Klubu Astronomicznego Almukantarat i jednocześnie redaktorka AstroNETu – Anna Urbańska.

Teleskop progamu TIE

35-centymetrowy teleskop Schmidt Cassegrain znajdujący się w obserwatorium Las Campanas, który w ramach programu Telescopes in Education mogą zdalnie obsługiwać również uczniowie z Polski.

11 stycznia 2004 roku mieliśmy okazję wypróbować możliwości 35-centymetrowego teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile. Teleskop obsługuje się poprzez stronę WWW, gdzie można ustawić parametry ekspozycji, a także wybrać obiekt z bazy lub za pomocą prostej mapki nieba„.

Do obserwacji staraliśmy się wybrać obiekty różnego typu. Zaczelismy prawie ćwiczeniowo – od gromady kulistej NGC 104„.

NGC 104

Na zdjęciu widzimy gromadę kulistą NGC 104, znaną także jako 47 Tucanae. Jest to druga najjaśniejsza i druga największa gromada kulista na ziemskim niebie. Fotografia to pojedyncza 45-sekundowa ekspozycja, kolory są fałszywe. Zdjęcie wykonano przy pomocy 35-centymetrowego teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile.

Następnie przeprowadziliśmy polowanie na kometę NEAT C/2001 Q4, która lada chwila miała schowac się za horyzontem. Udało się 🙂

NEAT C/2001 Q4

Fotografia przedstawia kometę NEAT C/2001 Q4. Czarno-biała, 180-sekundowa ekspozycja została zrealizowana za pomocą 35-centymetrowego teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile.

Potem pokusiliśmy się o bardzo znany obiekt – Mgławicę Tarantula. Oglądając rezultat najbardziej chyba żałuję, że mieliśmy możliwość wykoanania jedynie zdjęć czarno-białych. Paleta barw na tym zdjęciu nie jest rzeczywista„.

NGC 2070

Zdjęcie przedstawia mgławicę emisyjną Tarantula. Jest złożeniem trzech ekspozycji 10, 30 i 60 sekundowej. Paleta barw jest fałszywa. Zdjęcie wykonano przy pomocy 35-centymetrowego teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile.

Następnie sfotografowaliśmy bardzo efektowną gromadę otwartą Jewel Box (Szkatułka – NGC 4755) i ułożoną do nas prostopadle swoim dyskiem galaktykę spiralną Sombrero„.

NGC 4755

Fotografia przedstawia gromadę otwartą NGC 4755, znaną także jako Jewel Box. Obraz jest wynikiem złożenia 26-ciu 3-sekundowych ekspozycji. Kolory są fałszywe. Zdjęcie wykonano przy pomocy 35-centymetrowego teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile.

M 104

Zdjęcie przedstawia galaktykę spiralną Sombrero. Powstało w wyniku uśrednienia ekspozycji 45 i 60 sekundowej. Zdjęcie wykonano przy pomocy 35-centymetrowego teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile.

Kolejnym wdzięcznym obiektem do fotografowania były dwie kolidujace galaktyki – NGC 4038 oraz NGC 4039 – czyli Czułki. Śladem kolizji poza zdeformowanymi dyskami są dwa ogony – czułki ciągnące się za galaktykami. Można je dostrzec na zdjęciu w palecie zielono-czerwonej„.

Czułki - kolidujące galaktyki

Fotografia przedstawia kolidujące galaktyki NGC 4038 oraz NGC 4039, zwane Czułkami. Wszystkie obrazy powstały na podstawie 180-sekundowej ekspozycji, kolory są za każdym razem fałszywe. Warto zwrócić uwagę na zdeformowane dyski kolidujących galaktyk oraz na widoczne na najwyższym zdjęciu rozciągłe smugi materii – także jeden z efektów kolizji. Zdjęcie wykonano przy pomocy 35-centymetrowego teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile.

Na koniec zajęliśmy się mgławicą emisyjną Eta Carinae. Z kilku wykonanych zdjęć powstała efektowna mozaika„.

NGC 3372

Zdjęcie przedstawia mgławicę emisyjną Eta Carinae, znaną także jako Keyhole. Fotografia jest mozaiką czterech ekspozycji 45-sekundowych, kolory są fałszywe. Zdjęcie wykonano przy pomocy 35-centymetrowego teleskopu znajdującego się w Las Campanas w Chile.

Mimo iż obserwacje są prowadzone przez Internet, a osługa systemu nie jest trudniejsza niż korzystanie z typowego programu-planetarium, nie można zapomnieć, iż mamy tu do czynienia z rzeczywistym sprzętem i przyrodą. Czasem zdarzają się drobne problemy sprzętowe lub niekorzystne warunki pogodowe. Jednak pojawiające się czasem trudności tylko czynią cenniejszymi wspaniałe wyniki obserwacji.

Z czystym sumieniem mogę polecić program TIE, który umożliwia każdemu dokonanie emocjonujących, efektownych i pouczających obserwacji sprzętem, który dotychczas nie był dostępny dla zainteresowanych astronomią uczniów. Pozostaje tylko mieć nadzieję, iż znajdzie się dość szkół, które angażując się w program umożliwią swoim uczniom rozwój ich zainteresowań w kierunku nauk ścisłych” – powiedział także uczestniczący w obserwacjach Marcin Marszałek.

Więcej informacji o programie można odnaleźć na stronach TIE.