Na zdjęciu N29B wykonanym przez Teleskop Rentgenowski Chandra widoczna jest chmura gorącego gazu, stanowiąca pozostałość po wybuchu supernowej. Temperatura obłoku, który rozszerza się od około 10 000 lat, sięga wielu milionów stopni. Na innej, specjalnie obrobionej, wersji tego zdjęcia, naukowcom udało się wykryć nadspodziewanie dużą koncentrację magnezu.

Magnez tworzy się głęboko we wnętrzu gwiazdy, a w wyniku eksplozji supernowej jest wyrzucany na zewnątrz, jego rozmieszczenie skorelowane jest zazwyczaj z dużą koncentracją tlenu. Jednak na zdjęciu z Chandry, nie znaleziono oczekiwanej ilości tlenu. W konsekwencji pojawia się więc pytanie, w jaki sposób powstał magnez, lub co spowodowało, że brakujący tlen nie został wykryty.

Oszacowano, że w N49B ilość magnezu odpowiada masie Słońca. Ponieważ magnez stanowi 0,1 procent masy naszej gwiazdy, można powiedzieć, że w N49B zawiera około 1000 razy więcej magnezu niż Słońce i planety Układu Słonecznego razem wzięte.

Magnez jest ósmym pod względem występowania pierwiastkiem w skorupie ziemskiej, jest niezbędny do prawidłowej pracy organizmu ludzkiego. Kontroluje funkcje mięśniowe i nerwowe, pozwala utrzymać stały rytm pracy serca, wpływa na wytrzymałość kości. Bierze udział w metaboliźmie energetycznym i syntezie białek. Można więc powiedzieć, że mamy szczęście, że dzięki gwiazdą takim jak N49B, magnezu we Wszechświecie nie zabraknie 🙂