Jeszcze przed pełnym uruchomieniem, satelita Swift poraz pierwszy w historii dokonał punktowej obserwacji błysku promieniowania gamma w momencie jego wybuchu.

Swift jest satelitą NASA wystrzelonym w Kosmos w listopadzie 2004 roku. Ma służyć naukowcom do badania jednego z najdziwniejszych zjawisk, jakie obserwują astronomowie – błysków promieniowania gamma.

Do 17 stycznia na satelicie zostały uruchomione dopiero dwa z trzech modułów – teleskop alarmujący o błyskach (BAT – Burst Alert Telescope) oraz teleskop do detekcji promieniowania X (XRT – X-Ray Telescope). Wystarczyło to jednak do zaobserwowania błysku GRB050117. Niestety nie udało się sfotografować wybuchu w promieniowaniu widzialnym i ultrafioletowym, gdyż trzeci z instrumentów, UltraViolet/Optical Telescope (UVOT), nie był jeszcze sprawny.

Błysk udało się zaobserwować między innymi dlatego, że Swift potrzebował jedynie 200 sekund od momentu detekcji pierwszych kwantów gamma przez instrument BAT, na to by skierować teleskop XRT w kierunku, z którego dochodził błysk.

Niecałą godzinę po tym, jak BAT wykrył pierwsze kwanty gamma, dane o pozycji błysku zostały wysłane na Ziemię i cztery godziny później cztery obserwatoria naziemne badały miejsce wybuchu w świetle widzialnym i podczerwonym.

Naukowcy będą potrzebowali kilku tygodni, by w pełni zrozumieć ten wybuch. Natomiast teleskopy na orbicie i na Ziemi, korzystając z dokładnej lokalizacji pochodzącej ze Swifta, jeszcze jakiś czas będą kierowane w stronę błysku oraz jego otoczenie, w celu zbadania zjawiska po wybuchu.

Gorączkowo analizujemy dane z XRT, by zrozumieć promieniowanie X obserwowane w czasie i tuż po wybuchu promieniowania gamma” – stwierdził dr David Burrows kierownik XRT w Penn State Univeristy – „To całkiem nowa zabawa. Nikt do tej pory nie sfotografował promieniowania X w momencie przejścia błysku promieniowania gamma ze stanu olśniewającego błysku do stanu gasnącego żaru.

Gabriel Pietrzkowski