Planowana początkowo zaledwie na dwa lata misja obserwatorium słonecznego SOHO (Solar and Heliospheric Observatory), 2 grudnia 2005 roku świętowała swoje dziesiąte urodziny. Obecnie misję planuje się co najmniej do 2007 roku (obejmie wtedy cały jedenastoletnii cykl słońeczny). Dzięki obserwatarium, naukowcy mieli unikalną możliwość badania Słońca i śledzenia jego aktywności. Misji nie brakowało jednak trudnych momentów.

Cztery miesiące po udanym wystrzeleniu, sonda znalazła się w punkcie Lagrange’a 1,5 milionów kilometrów od Ziemi, na linii Ziemia-Słońce. Z tego unikalnego punktu, obserwatorium mogło badać naszą gwiazdę 24 godziny na dobę, przesylając dane w sposób ciągły.

W czerwcu 1998 roku z sondą utracono wszelki kontak. Dzięki ogromnemu wysiłkowi naukowców NASA oraz Matra Marconi Space (obecnie Astrium), wykonawcy SOHO, kotkat został przywrócony i sonda powróciła do pełnej operacyjności w listopadzie 1998 roku. Wkrótce potem pojawił się problem z ostatnim żyroskopem sondy, ale kryzys udało się ponownie zażegnać, tworząc oprogramowanie, pozwalające kontrolować położenie sondy bez udziału żyroskopów. W czerwcu 2003 roku pojawił się Problemy SOHO„>problem z anteną SOHO. Przapływ danych jest kontynuowany za pomocą anteny drugorzędnej.

W projekt SOHO zaangażowanych jest ponad 3200 naukowców z NASA i ESA. „Nie można przeceniać wagi SOHO dla międzynarodowej społeczności astronomicznej” – mówi Joe Gurman z Goddard Space Center w Greenbelt. – „W ciągu ostatnich dziesięciu lat dzięki SOHO dokonała się rewolucja w naszych poglądach na budowę Słońca, jego atmosferę i na wiatr słoneczny„.

Do największych osignięć SOHO zaliczyć należy:

• rozwinięcie prognozowani pogody kosmicznej, pozwalającej na przewidzenie zakłóceń do trzech dni na przód;
  • szczegółowe badania i pomiary po powierzchnią Słońca;
  • zdjęcia strefy konwekcji (turbulentnej zewnętrznej skorupy gwiazdy) oraz struktury pod powierzchnią plam słonecznych;
  • stworzenie obrazu niewidocznej tylniej strony Słońca, pozwalaćące na zidentfikowanie regionów, które mogą stanowić później zagrożenie dla Ziemi;
  • zidentyfikowanie mechanizmu podgrzewania korony do temperatury 100 ray wyższej niż na powierzchni;
  • odkrycie „autostrad” dla energetycznych cząstek, powstałych w wyniki serii erupcji zjonizowanego gazu;
  • monitorowanie energii promieniowania słonecznego i zmian w promieniowaniu ultrafioletowym gwiazdy, czynników ważnych dla klimatu Ziemi;
  • zidentyfikowanie źródła i mechanizmu przyspieszania wiatru słonecznego;

Dane z SOHO są publikowane w Internecie, gdzie darmowy dostęp do nich mogą mieć ludzie z całego świada. Na podstawie publikowanych zdjęć Słońca astroamatorzy z całego świata odkryli ponad SOHO zbliża się do tysiąca„>1000 komet.