W sobotni wieczór rakieta Proton wyniosła na orbitę pierwszego kazachskiego satelitę komunikacyjnego. Ma on docelowo obsługiwać połączenia telefoniczne oraz emitować program telewizyjny na obszarze środkowej Azji.

Satelita KazSat 1 został wystrzelony o 00:44 czasu środkowoeuropejskiego w nocy z piątku na sobotę z Kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Trzy bazowe człony rakiety Proton zgodnie z planem pozwoliły umieścić go wraz z górnym członem Block DM na pierwotnej orbicie.

Jak podała rosyjska agencja informacyjna RIA Novosti, moduł Block DM kilkukrotnie odpalił silnik, żeby przemieścić satelitę na wyższą orbitę i zmniejszyć kąt nachylenia do orbity przed uwolnieniem ładunku o 07:32 czasu środkowoeuropejskiego.

Satelita miał kosztować około 100 milionów dolarów. Misja KazSata 1 ma potrwać 12 lat. Satelita jest wyposażony w 12 Ku-band transponderów, zaprojektowanych specjalnie w celu zapewnienia usług dla klientów z Kazachstanu, Uzbekistanu, Kirgizji, Turkmenistanu i części Rosji.

KazSat 1 został zbudowany przez rosyjską firmę Kruniczew, która zajęła się również produkcją kluczowych modułów rakiety Proton. Kontrakt na skonstruowanie i wystrzelenie satelity został podpisany w styczniu 2004 roku. Wszelkie szczegóły projektu i dalszej współpracy zostały uzgodnione na szczeblu rządowym pomiędzy Rosją a Kazachstanem.

Prezydent Rosji Władimir Putin i prezydent Kazachstanu Nursultan Nazarbajew wspólnie oglądali start rakiety po dniu rozmów dyplomatycznych.

Rosja ma zapewnić Kazachstanowi pomoc potrzebną do rozwoju naziemnych instalacji kontrolnych oraz przeprowadzić niezbędne szkolenia personelu. Planowana jest również współpraca obu krajów przy wystrzeleniu satelity KazSat 2.

Wyniesienie satelity KazSat 1 było pierwszą misją rakiet z rodziny Proton od lutowego niepowodzenia, kiedy to arabski satelita telekomunikacyjny został umieszczony na niewłaściwej orbicie. Śledztwo wykazało wówczas uszkodzenie górnego członu Breeze M (problem z pompą hydrauliczną spowodował zbyt wczesne wyłączenie głównego silnika).

Kolejny lot rakiety Proton jest zaplanowany na drugą połowę lipca, na orbitę ma wówczas zostać wyniesiony satelita telekomunikacyjny Hot Bird 8. W misji zostanie wykorzystany moduł Breeze M.