Planetoida 2004 XP14 odkryta została 10. grudnia 2004 roku przez automatyczny system teleskopowy programu LINEAR. W dniu 3. lipca 2006 roku planetoida 2004 XP14 przeleciała w pobliżu Ziemi w małej odległości około 430 tysięcy kilometrów.

News nadesłany przez Bartosza Szymańskiego – członka PTMA, Oddział w Zielonej Górze

Jej wielkość szacowana jest na 310-700 metrów, a podczas mijania Ziemi jej prędkość wynosiła 17,5 km/s. W maksimum zbliżenia do naszj planety jej jasność osiągnęła około 12 magnitudo. Obecnie planetoida oddala się od nas, co skutkuje coraz to mniejszą jej jasnością na nieboskłonie. Gdyby planetoida tej wielkości trafiła w Ziemię, krater miałby rozmiary średniej wielkości miasta, a skutki jej uderzenia byłyby tragiczne i odczuwane na obszarze wielkości Europy.

5. lipca w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Zielonogórskiego prowadzone były obserwacje przelotu planetoidy przez pracowników Instytutu Astronomii UZ: mgr inż. Krzysztofa Maciesiaka i mgr Giorgi Melikidze oraz przez członka PTMA – Bartosza Szymańskiego.

Szymon Kozłowski