Z powodu polepszających się prognoz pogody NASA zdecydowało się zawrócić prom Atlantis, który zmierzał do hangaru w Vehicle Assembly Building. Teraz prom kieruje się na stanowisko startowe 39B w Kennedy Space Center. NASA ma nadzieję na udany start przed 8 września.

Ostatnie prognozy wskazywały, że prędkość wiatru nie będzie przekraczała dopuszczalnej wartości 130km/h. Prognozowana prędkość wiatru ma wynosić 85km/h i dochodzić do 100km/h w porywach.

Zostaną ustawione specjalne wiatrochrony, mające chronić orbiter przed deszczem i różnymi unoszącymi się razem z wiatrem odłamkami. Zbiornik, na paliwo, szczególnie jego zewnętrzna część będzie bardziej narażona na działanie żywiołów. Po przejściu burzy NASA, będzie potrzebowała kilku dni na przygotowanie wahadłowca do startu.

Strat promu ma się odbyć przed 8 września z kilku powodów: dopasowania się do Międzynarodowej stacji kosmicznej, unikniknięcia konfliktu z rosyjską rakietą Sojuz, której start jest zaplanowany na 18 września ( jej zadaniem będzie dostarczenie nowych członków załogi do ISS). Dodatkowo start wahadłowca musi odbyć się w dzień, aby możliwe było wykonanie zdjęć osłon termalnych na orbiterze i zewnętrznym zbiorniku paliwa.

Rosjanie zgodzili się przesunąć start Sojuza, dając NASA dodatkowy dzień na start – 8 września. Atlantis ma wystartować 6 września o 18:29 naszego czasu z Padu 39B w Kennedy Space Center. 17 września nastąpi koniec misji i tego samego dnia o 14:03 odbędzie się lądowanie.

Tomasz Ożański