Kosmiczne Obserwatorium Herschela ESA wykonało pierwszą fotografię. Celem podczerwonego aparatu PACS była galaktyka spiralna M51 „Wir”.

Możliwości teleskopu przetestowano wykonując zdjęcie galaktyki M51 w trzech pasmach promieniowania podczerwonego, wykorzystując instrument PACS (Photoconductor Array Camera and Spectrometer). Odległą o około 35 milionów lat świetlnych galaktykę w Psach Gończych po raz pierwszy obserwował w 1773 Charles Messier, była to pierwsza galaktyka w której dostrzeżono spiralną strukturę.

Herschel i Planck rozpoczęły lot„>Wystrzelone miesiąc temu Obserwatorium Herschela jest obecnie największym kosmicznym teleskopem podczerwieni. Choć jego instrumenty są jeszcze w trakcie uruchamiania, badacze przeprowadzili pierwszą próbę obserwacji zaraz po otwarciu ochronnej pokrywy.

Zdjęcia galaktyki M51 wykonane w podczerwieni przez kosmiczne teleskopy Spitzera i Herschela.

Obecnie Herschel jest w drodze do punktu Lagrange'a (libracyjnego) L2, odległego od Ziemi o 1,5 miliona kilometrów. Tam rozpocznie swą właściwą misję – badanie w promieniowaniu podczerwonym narodzin gwiazd i ewolucji galaktyk.