Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) udostępniło kilkadziesiąt darmowych podcastów astronomicznych w polskiej wersji językowej. Kilkuminutowe filmiki prezentują najnowsze odkrycia astronomiczne, wielkie teleskopy oraz pracę astronomów.

Autorem artykułu jest Krzysztof Czart.

Aktualnie dostępnych jest 40 podcastów z serii zatytułowanej „ESOcast”. Poszczególne odcinki mają długość od kilku do nawet ponad 10 minut. Opowiadają o różnych zagadnieniach, jedne przedstawiają najnowsze odkrycia w badaniach kosmosu (np. odkrycie 50 nowych planet pozasłonecznych), inne prezentują nowo wybudowane instrumenty (np. teleskop VISTA), nie brak też opowieści o tym jak wygląda praca astronomów i inżynierów w obserwatoriach ESO (np. w Obserwatorium Paranal na pustyni Atakama).

ESOcast o numerze 1 opowiada o tym, jak w Obserwatorium Paranal ekipa filmowa z Hollywood nagrywała sceny do filmu o Jamesie Bondzie („Quantum of Solace”). Z kolei ESOcast numer 39 przedstawia najnowsze wyniki badań otoczenia czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej.

„Odcinki zostały przetłumaczone na język polski w formie napisów nałożonych na oryginalny angielski film. Podcasty ESO można wykorzystywać na przykład na zajęciach szkolnych – licencja, na której są udostępniane, zezwala na ich bezpłatne używanie.” powiedział Krzysztof Czart, polski koordynator Sieci Popularyzacji Nauki ESO, odpowiedzialny za tłumaczenia.

Wszystkie podcasty można obejrzeć na stronie internetowej ESO. Można je też pobrać na swój komputer w różnych formatach: .mov, .mpeg, .mp4, .m4v. Do wyboru są różne rozdzielczości aż do 1280 x 720 pikseli (format HD – High Definition). Podcasty można również znaleźć na YouTube i w kilku innych popularnych serwisach. Z kolei teksty polskich tłumaczeń można też w razie potrzeby pobrać jako osobne pliki w formacie .srt.