Dziś w nocy naszego czasu miało miejsce obrączkowe zaćmienie Słońca, a więc Księżyc był w nowiu. Srebrny Glob będzie możliwy do zaobserwowania tuż po zmierzchu już we wtorek, spotykając się z Wenus. Druga planeta od Słońca wyraźnie zbliża się do Słońca, dążąc do koniunkcji dolnej 6 czerwca, i będzie coraz trudniejsza do zaobserwowania. Niewiele za to zmienią się warunki widoczności Marsa oraz Saturna.

Wenus przesuwa się obecnie ruchem wstecznym, cały czas trzymając się gwiazdy El Nath, ale każdego kolejnego wieczora będzie się znajdowała nieco dalej od niej. Do niedzieli 27 maja odległość między tymi ciałami niebiańskimi zwiększy się do 3,5 stopnia (z początkowych 2). Najbliższa po Księżycu sąsiadka Ziemi zbliża się bardzo szybko do naszej planety, i tak samo szybko zmieniać się będą rozmiary kątowe oraz faza planety. W niedzielę 27 maja średnica tarczy Wenus będzie wynosić 55″ (wzrost w ciągu tygodnia o 4″), natomiast jej faza będzie miała tylko 3% (spadek o 5%). Niestety jednocześnie będzie spadać jasność planety oraz jej wysokość nad horyzontem o stałej porze po zmierzchu. Tego samego wieczoru Wenus będzie świecić blaskiem -4,1 magnitudo, a 45 minut po zachodzie Słońca (na tę porę zrobiona jest animacja) niecałe 5° nad widnokręgiem.

Od wtorku 22 maja na wieczorne niebo powróci Księżyc, zaczynając od razu od ciekawego, choć trudno obserwowalnego spotkania z Wenus. 45 minut po zmierzchu Srebrny Glob będzie miał fazę 3%, a znajdował się będzie około 6° pod Wenus i jednocześnie jakieś 5° nad horyzontem. Będzie to okazja do wykonania ładnego zdjęcia.

W kolejnych dniach naturalny satelita Ziemi będzie wędrował przez gwiazdozbiór Bliźniąt, stopniowo zwiększając fazę oraz jasność. Każdego kolejnego dnia Księżyc będzie widoczny wyraźnie lepiej. W środę oraz w czwartek Księżyc w fazie odpowiednio 7 i 13% znajdować się będzie około 7° od Alheny – trzeciej co do jasności gwiazdy Bliźniąt.

Mapka pokazuje położenie Marsa i Księżyca w czwartym tygodniu maja 2012 roku.

Mapkę wykonano w GIMPie (http://www.gimp.org) na podstawie obrazków z programu Starry Night (http://www.starrynighteducation.com).

W weekend Księżyc zbliży się już do I kwadry (która wypada dokładnie za tydzień 28 maja) i będzie zachodził niewiele przed północą. Na sobotę 26 maja przypadają odwiedziny gwiazdozbioru Raka. O godzinie podanej na mapce Księżyc będzie miał fazę 30% i znajdował się będzie około 8° na południe od znanej gromady otwartej gwiazd M44. Co prawda ze względu na białe noce astronomiczne niebo nie będzie do końca ciemne, ale gromada powinna być widoczna przez lornetkę.

W niedzielę 27 maja faza Księżyca urośnie do 40%, a wieczorem świecił będzie około 8° od Regulusa – najjaśniejszej gwiazdy Lwa oraz 20° od Marsa. Czerwona Planeta odsunie się od Regulusa o kolejne 2,5 stopnia zwiększając dystans do ponad 13°. Do niedzieli 27 maja jasność Marsa spadnie do +0,5 magnitudo, jego tarcza zmniejszy się do 8″, natomiast faza będzie wynosić 89%.

Mapka pokazuje położenie Saturna w czwartym tygodniu maja 2012 roku.

40° na południowy wschód od Marsa znajduje się Saturn. Planeta wciąż znajduje się niecałe 5° na północ od Spiki, ale najbliższą w miarę jasną sąsiadką planety jest gwiazda 74 Virginis, która świeci blaskiem +4,7 magnitudo. W poniedziałek 21 maja Saturn znajdzie się zaledwie 0,5 stopnia od tej gwiazdy.

Saturn obecnie cały czas oddala się od Ziemi i powoli słabnie. Jego tarcza będzie miała średnicę około 18″, zaś jasność obserwowana będzie wynosić +0,6 magnitudo. Maksymalna elongacja Tytana (zachodnia) wypada w tym tygodniu w piątek 25 maja.