U Camelopardalis (zwana także po prostu U Cam) to gwiazda odległa od Układu Słonecznego o 1500 lat świetlnych. Znajduje się w gwiazdozbiorze Żyrafy w pobliżu północnego bieguna niebieskiego. Jest gwiazdą węglową, czyli czerwonym olbrzymem, którego atmosfera zawiera więcej węgla niż tlenu. Ze względu na słabą grawitację traci ponad połowę swojej masy w wyniku występowania silnych wiatrów gwiazdowych.

Artykuł przygotowali Karolina Suszyńska i Daniel Pęcak.

U Cam jest niestabilna, gdyż kończy jej się paliwo jądrowe. Co kilka tysięcy lat dochodzi do zapłonu helu wokół jądra, w wyniku czego gwiazda wyrzuca porcję gazu, która tworzy wokół niej chmurę. Choć zjawiska towarzyszące gwiazdom pod koniec życia są zwykle nieregularne, to bąbel powstały wokół Camelopardalis jest niemal doskonale sferyczny.

U Cam jest znacznie mniejsza niż można zobaczyć na zdjęciu. W rzeczywistości ma rozmiary nie przekraczające jednego piksela w centrum fotografii. Mylne wrażenie, które można odnieść jest spowodowane prześwietleniem zdjęcia, gdyż jasność gwiazdy jest dużo większa od jasności bąbla.

Daniel Pęcak

Adiunkt na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej. Na co dzień zajmuje się materią, w której ważną rolę odgrywają procesy kwantowe, w szczególności materią w gwiazdach neutronowych oraz zjawiskami zachodzącymi w ultrazimnych gazach (https://danielpecak.github.io). Obronił doktorat z fizyki teoretycznej w Instytucie Fizyki PAN, absolwent Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Związany z Klubem Astronomicznym Almukantarat od 2006 roku. Współtwórca nowej wersji portalu. W wolnych chwilach zajmuje się popularyzacją nauki, eksploracją Netfliksa i lekturą książek fantasy i Sci-Fi.