Łagodny blask na zdjęciu to NGC 2768, galaktyka eliptyczna zlokalizowana w położonym na niebie północnym gwiazdozbiorze Wielkiej Niedźwiedzicy. NGC 2768 ukazuje się jako jasny owal na niebie, otoczony przez szeroką, rozmytą chmurę materii.

Artykuł przygotował Aleksander Wójcik.

Tytułowe zdjęcie wykonane przez Teleskop Kosmiczny Hubble’a ukazuje pylistą strukturę okalającą centrum galaktyki, formującą poplątany pierścień wokół jej jasno świecącego środka. Ciekawe, że pierścień ten leży prostopadle do samej NGC 2768.

Pył w opisywanej galaktyce formuje skomplikowaną sieć węzłów i włókien. W jej centrum znajdują się dwa małe symetryczne dżety (tj. strumienie plazmowej materii) w kształcie litery S, wyrzucane na zewnątrz centrum galaktyki zakrzywionymi ścieżkami, które są zamaskowane przez gąszcz ciemnego pyłu obejmującego galaktykę.

Strumienie te są oznaką bardzo aktywnego centrum. NGC 2768 jest przykładem galaktyki Seyferta, obiektem w centrum którego znajduje się supermasywna czarna dziura. Przyspiesza ona i zasysa gaz z pobliskiej przestrzeni, tworząc strukturę materii wirującą i przyciąganą w kierunku czarnej dziury znaną jako dysk akrecyjny. Dysk ten wyrzuca materię w potężnych wybuchach, tworząc struktury takie jak strumienie materii widoczne na powyższym zdjęciu.