19 lutego 2014 roku w ramach programu Cosmic Vision 2015-2025 Europejska Agencja Kosmiczna wybrała misję mającą na celu poszukiwanie i badanie egzoplanet. Satelita będzie nazywał się PLATO (Planetary Transits and Oscillations of stars, Tranzyty planetarne i oscylacje gwiazd) i ma być wysłany w przestrzeń kosmiczną przed rokiem 2024.

Głównymi zagadnieniami tej misji będą: jakie są warunki powstania planet i pojawienia się na nich życia oraz na jakiej podstawie działa Układ Słoneczny?

Podczas tranzytów planety przed tarczą gwiazdy tymczasowo tworzą się drobne spadki w obserwowanym świetle gwiazdy. Dzięki temu zjawisku PLATO będzie odkrywać nowe egzoplanety. Poszukiwania obejmą okolice około miliona stosunkowo bliskich gwiazd, obejmujących połowę sfery niebieskiej. Używając 34 małych teleskopów i kamer, misja ta prześledzi ich aktywność sejsmiczną, umożliwiając w ten sposób opracowanie precyzyjnej charakterystyki każdej gwiazdy (zawierającej masę, wiek i promień), wokół której krążą odkryte planety. W połączeniu z ziemskimi obserwacjami prędkości radialnych, pomiary PLATO pozwolą obliczyć masy, promienie i gęstości badanych planet i będzie można snuć przypuszczenia o ich składzie chemicznym.

Misja obejmie tysiące systemów egzoplanetarnych. Szczególna uwaga poświęcona będzie egzoplanetom podobnym rozmiarowo do Ziemi, znajdującym się w takiej odległości od swoich gwiazd, w której może istnieć ciekła woda. Dzięki tym badaniom poznamy powiązania między działaniem Układu Słonecznego, a innych układów planetarnych.

PLATO dołączy do wybranych w 2011 r. misji Solar Orbiter i Euclid. Solar Orbiter ma na celu zbadanie Słońca i wiatru słonecznego z odległości 50 mln km. Zostanie wystrzelony w 2017 r. Euclid poleci w przestrzeń w 2020 r. Jego misja poświęcona jest ciemnej energii, ciemnej materii i strukturze Wszechświata.

PLATO poleci na rakiecie Sojuz z kosmodromu w Kourou na początkowo sześcioletnią misję. W dostarczaniu precyzyjnych informacji o układach planetarnych pomogą zdobyte dane z wcześniej wysłanej misji Gaia.

Aleksandra Sztabkowska