Misja Rosetta po 10 latach podróży dotarła do celu i spotkała się dzisiaj z kometą 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Po szeregu manewrów wykonywanych między 7 maja a 6 sierpnia prędkość sondy względem komety spadła z 775 m/s do zaledwie 1 m/s. To jednak nie koniec przygody. Przed naukowcami czas intensywnej pracy nad nadpływającymi danymi i przygotowania do planowanego na listopad lądowania Philae na powierzchni jądra.

Animacja składa się ze 101 zdjęć wykonanych przy pomocy kamery nawigacyjnej misji Rosetta w drodze do komety 67P. Pierwsze zdjęcie zostało wykonane z odległości 832 km 1 sierpnia, ostatnie 6 sierpnia 2014 ze 110 km.     ESA/Rosetta/Navcam

Start Rosetty był początkowo Badacz komet – Rosetta – zostanie wystrzelony w 2003„>zaplanowany na styczeń 2003 roku, a jej celem miała być kometa 46P/Wirtanen. Niestety z powodu problemów z rakietą Ariane 5 początek misji musiał być przesunięty. W maju 2003 jako nowy cel podano kometę 67P, a sonda ostatecznie Rosetta poleciała„>rozpoczęła wędrówkę w marcu 2004.

Zdjęcie komety 67P wykonano kamerą wąskiego kąta instrumentu OSIRIS 3 sierpnia 2014 z odległości około 285 km. Rozdzielczość obrazu to około 5,3 m.     ESA/Rosetta/MPS dla OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Pięć wycieczek dookoła Słońca, trzy przeloty koło Ziemi, jeden koło Marsa, spotkanie z dwiema planetoidami i pobudka z niemal trzyletniej hibernacji to atrakcje które Rosetta ma już za sobą. Przed nią badanie komy i warkocza komety oraz wyznaczenie dobrego miejsca do lądowania dla Philae. Lądownik ma się znaleźć na powierzchni jądra 11 listopada.

Zdjęcie komety 67P wykonano kamerą wąskiego kąta instrumentu OSIRIS na pokładzie misji Rosetta 3 sierpnia 2014 z odległości około 285 km. Jeden piksel to około 5,3 m.     ESA/Rosetta/MPS dla OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Miesiąc temu Rosetta przysłała na Ziemię pierwsze zdjęcia, na których ledwo można było dojrzeć kształt jądra komety 67P. Przez ten miesiąc mogliśmy przyglądać się jak kometa rośnie w obiektywie pokładowych instrumentów, zadziwiając nas coraz to nowymi detalami. Poniżej przedstawiamy zdjęcia z dzisiejszego spotkania.

67P/C-G 6 sierpnia 2014 (OSIRIS) (2)

Na zdjęciu komety 67P wykonanym przez Rosettę 6 sierpnia 2014 ze 130 km widać wyraźnie zarówno ogólną rzeźbę terenu jak i duże kamienie na powierzchni, szczeliny czy klify. Jeden piksel odpowiada 2,4 m na komecie.     ESA/Rosetta/MPS dla OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Na zdjęciu widać „głowę” komety 67P rzucającą cień na „tułów” po prawej. Fotografię wykonała sonda Rosetta z odległości 120 km, jeden piksel na zdjęciu to około 2,2 m.     ESA/Rosetta/MPS dla OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Agata Rożek

Jako astronomka obecnie pracuję na University of Kent w Wielkiej Brytanii. Przygodę z astronomią zaczęłam od nauki obsługi Uniwersałów na obozach Almukantaratu. Obecnie obserwuję planetoidy zbliżające się do Ziemi, przy pomocy teleskopów ESO i radaru Arecibo.