Dwa zespoły astronomów z Heidelbergu niezależnie od siebie odkryły niezwykłą planetę. Jest to jedna z najgęstszych i najbardziej masywnych planet odkrytych do tej pory. Planeta Kepler-432b jest porównywalnej wielkości co Jowisz, jednak ma około sześciokrotnie większą masę. Również kształt i wielkość jej orbity są dość nietypowe.

Gwiazda, wokół której krąży planeta Kepler-432b, jest czerwonym olbrzymem. Zazwyczaj orbity planet wokół takich gwiazd są duże i kołowe, tymczasem Kepler-432b porusza się po małej orbicie o dużym mimośrodzie. Oznacza to, że w czasie obiegu wokół swojej gwiazdy, trwającego 52 dni ziemskie, planeta raz się do niej przybliża, a raz oddala na znacznie większą odległość. W rezultacie temperatura na powierzchni planety znacząco się zmienia w zależności od jej położenia. Podczas krótkiego lata, gdy planeta znajduje się najbliżej swojej gwiazdy, temperatura może dochodzić do 1000 stopni Celsjusza, natomiast gdy się od niej oddala, temperatura spada do 500 stopni.

Jak mówi Mauricio Ortiz, który prowadził jeden z zespołów, „dni planety są policzone”. Gwiazda, wokół której krąży Kepler-432b, wyczerpała już paliwo w swoim jądrze i stopniowo zwiększa swoją objętość. W chwili obecnej jej promień jest już równy czterem promieniom Słońca i w dalszym ciągu będzie się stawał coraz większy. W związku z tym bardzo możliwe, że w przeciągu najbliższych 200 milionów lat planeta zostanie pochłonięta przez swoją gwiazdę. Mauricio Ortiz dodaje, że to właśnie niezwykle krótki żywot tego typu planet może być powodem, dla którego nie obserwujemy ich zbyt często.

Obie grupy badaczy, jedna z Centrum Astronomii Uniwersytetu w Heidelbergu (ZAH), druga z Centrum Astronomii Instytutu Maxa Plancka w Heidelbergu (MPIA), do swoich badań wykorzystały 2.2 metrowy teleskop należący do Obserwatorium Calar Alto w Hiszpanii. Grupa z ZAH przeprowadziła również obserwacje przez Nordic Optical Telescope znajdujący się na La Palmie. Precyzyjne wyznaczenie masy planety było możliwe dzięki danym zebranym podczas tych obserwacji.

Katarzyna Mikulska