Tytan może i jest stosunkowo dużym księżycem, na co wskazuję nawet jego nazwa, ale wydaje się niewielki w porównaniu do swojej macierzystej planety, Saturna. I jak się okazuje, nie ma w tym zupełnie nic dziwnego.

Artykuł napisał Piotr Tarnowski

Pomimo że Tytan (5150 kilometrów średnicy) jest drugim co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym (po Ganimedesie), to średnica Saturna jest dużo większa – prawie 23-krotnie. Ta dysproporcja pomiędzy planetą a jej księżycem jest całkowicie normalna. Średnica Ziemi jest tylko 2,3 razy większa od średnicy Księżyca, czyniąc naszego naturalnego satelitę wyjątkowym. Innym wyjątkiem od reguły jest planeta karłowata Pluton, której średnica jest zaledwie dwukrotnie większe od średnicy jej księżyca, Charona. Pytanie nie brzmi, dlaczego Tytan jest tak relatywnie mały, ale dlaczego Księżyc jest tak względnie duży?

Zdjęcie przedstawia skierowaną przeciwnie do Saturna półkulę Tytana (północ Tytana jest na górze). Zostało wykonane przez sondę „Cassini” za pomocą szerokokątnej kamery 18 kwietnia 2015 roku, przy użyciu filtrów bliskiej podczerwieni. Zdjęcie zostało zrobione z odległości około 1,5 miliona kilometrów od Tytana. Skala obrazu wynosi 90 km na piksel.

Misja „Cassini” jest wspólnym projektem NASA, ESA (Europejskiej Agencji Kosmicznej) i Włoskiej Agencji Kosmicznej. Orbiter „Cassini” i jego dwie kamery pokładowe zostały zaprojektowane, opracowane i zamontowane w JPL (Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA). Centrum operacji przetwarzania obrazu znajduje się Space Science Institute w Boulder, Colorado.